AKTUELNO

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić poručio je danas sa ceremonije otvaranja Žeželjevog mosta u Novom Sadu, da su mostovi uvek tamo gde se ukrštaju ljudske potrebe, da su nam oni danas itekako potrebni.

Žeželjev most u Novom Sadu, srušen u NATO bombardovanju, danas je u prisustvu predsednika Srbije Aleksandra Vučića i komesara EU za pregovore o proširenju i susedsku politiku Johanesa Hana, otvoren za drumski saobraćaj, nakon tačno 19 godina.

- Nisam ni sanjao kakvu lepoticu gradimo i nisam ni verovao da je to moguće. I zato hoću da se zahvalim našem gostu komedsaru Hanu. Kada stanem ovde i pogledam ovaj predivni most, više nego ikada mi je jasno da se ceo posao svodi na građenje mostova. Mostovi su uvek tamo gde se ukrštaju ljudske potrebe. Oni su nam danas itekako potrebnu. Ka budućnosti, ka ciljevima, uspešnim i vrednim ljudima - rekao je Vučić.

Vučić je rekao da nije srećan i ponosan samo zbog završetka posla, već da mu je jasno da se sav posao koji se radi svodi upravo na izgradnju mostova.

- U NATO bombardovanju je bombardovan 12 puta, ali nije tada samo on porušen. Još dva mosta u Novom Sadu ali i čitav niz naših vrednosti. zato mi je posebno drago što smo na ovom poslu učestvovali svi. Ponajviše Evropa, ka kojoj se on ponovo pruža. Želim da se zahvalim svim u EU koji su na mnogo različitih načina pomogli Srbiji - rekao je Vučić.

Kako je rekao veoma je srećan što može da vidi nove vozove koji su kupljeni od Švajcaraca.

- Danas vidimo da se rad, trud i marljivost uvek isplate - rekao je Vučić.

Foto: Tanjug

Predsednik je primetio i da se neretko čini da ne poštujemo dovoljno novac i pomoć evropskih partnera, zog čega je in danas imao potrebu da posebno zahvali tim partnerima, ali i komesaru Hanu, ali i evropskim prestonicama koje su, kako je naveo, 2014. stotinama miliona evra pomogle da Srbiju učinimo sigurnijom u budućnosti.

- Ostaje težnja i želja da nastavimo sa mostovima. Iz priče o Žeželjevom mostu mnogo pouka možemo da izvučemo i mnogo toga da naučimo. Zlo i nesreća mogu da budu prevaziđeni radim i dobrom politikom, i našom i njihovom - rekao je Vučić.

Kako je rekao, konačno smo na dobrom putu.

- Smanjujemo i javni dug, kad sam postao premijer bio je 79 odsto, a do kraja godine očekujemo da bude 49 odsto - rekao je predsednik.

Foto: Tanjug

Predsednik je rekao i da je još mnogo problema pred Srbijom, te da ih rešavamo nakon decenija nerada, ali i da istovremeno u tome imamo podršku prijazelja iz sveta i Evrope.

- Ali moramo na sebe da se oslonimo, da raskstimo s lošim iz prošlosti i okrenemo se budućnoti. Mi smo emotivan narod, neko bi rekao možda i iracionalan, ali to je dobro, jer strast odlikuje dobre ljude. Ali više nego ranije moramo da odluke donosimo glavom, razumom racionalnim delom nas i da razmišljamo o budućnosti - poručio je.

Građanima je zahvalio na podršci za ono što radi i ponovio reči Borislava Pekića - da treba da ljubimo zemlju naše dece, a ne dedova.

U Evropskoj komisiji ocenjuju da je ŽŽežželjev most ključna karika trans-evropske mreže koja će omogućiti bolju navigaciju duž Dunava, obnoviti putni i železnički saobraćaj i doneti novu dinamiku regionalnoj saradnji.

- Podrška ovom projektu pokazuje posvećenost EU Agendi povezivanja koja za cilj ima razvoj transportnih, energetskih i digitalnih veza Zapadnog Balkana i EU - kažžu u Evropskoj komisiji.

Vučić je izrazio zahvalnost EU za veliku pomoć u obnovi Žeželjevog mosta, ali i za sve donacije koje pomažu jačanju srpskog društva, a posebno ekonomije.

Srušen u aprilu 1999. godine

Žeželjev most, koji je izgrađen pre gotovo pola veka, srušen je u NATO bombardovanju 25. aprila 1999. godine.Rušenje tri mosta 1999. godine imalo je ogromne posledice po život Novosađana pošto su stanovnici sremske strane grada ostali bez vode za piće.Odmah po završetku rata najavljena je obnova mostova, pa je pontonski most na baržama sagrađen je u septembru 1999. godine, nedaleko od nekadašnjeg Varadinskog mosta, a nešto kasnije je izgrađen i privremeni Montažno-demontažni drumsko-železnički most na pedesetak metara od srušenog Žeželjevog mosta.

Foto: Tanjug

Arhitekta Aleksandar Bojović o mostu, njegovim karakteristikama, standardima po kojima je konstruisan, kao i negovoj nameni

Železničko - drumski most u Novom Sadu je prema projektu prema kom se zahtevalo da most bude čelični i lučni, suprotno od onoga što se pominjalo u javnosti. - U urbanističko - tehničkim uslovima nije se tražila nikakva sličnost sa starim mostom, a što javnost uglavnom ne zna. Most je rađen prema evropskim standardima i kao dodatak su tehnički uslovi nemačkih železnica, koje su među tri ili četiri u svetu i uslovi su veoma strogi.Most sadrži dva železnička koloseka, koji omogićavaju brzinu od 160 km na sat za putničke i 120 kilometara na sat za teretne vozove. Naravno, vozovi će se kretati onoliko brzo koliko je dozvoljeno u tom delu puta. Dve drumske trake su rađene tako da obe imaju širinu od 3,5 metra i odgovaraju standardima brzine vozila od 80 do 100 km na sat, uz propisano ograničenje. Na kraju, tu su dve pešačke staze širine 2,5 metra. Most je čelične konstrukcije i nalazi se na pet stubova, od kojih je jedan preuzet sa starog mosta. Dugačak je 474 metara, a 31,45 metara širok.Razmak između luka i zatege je oko 42 metra, otprilike kao zgrada od 14 spratova, znači, dosta su visoki lukovi. Pošto se u javnosti često pravi paralela između ovog novog i starog mosta, Bojović kaže da su oba izuzetna ostvarenja i da odgovaraju standardima svog vremena. Upoređivati nešto što je nastalo 60 godina kasnije je besmisleno - dodao je on. Cena konstrukcije, što je posebno karakteristično, još u napred je zadata, a Bojović kaže da je to praksa u svetu, a da je rezultat jeftiniji most. Most je u klasi železničih lučnih mostova sa zategom i ukrštenim vešaljkama i svetski je rekorder u rasponu sa 219 metara raspona. Projektovan vek trajanja je 100 godina, međutim čelični mostovi su dugotrajniji i mogu da traju i 200 godina, naravno, ako se ne pojavi problem neke druge prirode - ističe Bojović. Novi Žeželjev most je replika starog, izgrađenog 1961. godine po projektu arhitekte Branka Žeželja.

- Ne mogu da zamislim bolji simbol od mosta da opiše proces evrointegracija. Integracija znači izgradnju mostova između naroda, između prošlosti i budućnosti. Ovaj prelepi iskonski most povezuje vaš grad sa drugom obalom reke, ali isto tako i sa Evropskom unijom - rekao je Han.

Kako kaže, predsednik Vučić i on su danas tu zajedno zato što je ovaj most deo našeg puta ka Evropi.

- Ovaj most je simbol evropske budućnosti Srbije. Danas smo rame uz rame kao partneri u zajedničkom projektu. Mi gradimo mostove sa vama, ne zamo za vas. On će omogućiti plovidbu Dunavom, ali i drumski i železnički saobračaj na ovoj deonici - rekao je Han.

Naglasio je da je ovaj most takođe deo strateškog evropskog koridora 10.

- Bespovratna sredstva koja smo uložili u ovaj most od 54 miliona evra je zaista dobro utrošen novac, jer je investicija u našu zajedničku budućnost. Finansiranje ovog mosta je samo jedan mali deo koji prlaniramo da uložimo u Srbiju - rekao je Han.

Foto: Pink 3

Kako je rekao, ovo nisu zajmovi ovo su bespovratna sredstva koja dajemo Srbiji. I kako kaže, do sada su evropske finansijske institucije dale Srbiji povoljne zajmove od nekih 10 miliona evra.

- Upravo zato to radimo što želimo da nam budete bliži i da se što pre približite napšoj porodici naroda. U procesu evrointegracija ima brojnih mogućnosti za ljude iz Srbije. On pokazuje kako proces Srbije ka EU teče dobro i samo je jedan od mnogih pokazatelja, kao što je stopa nezaposlenosti i čestitam predsedniku na ovakvom uspehu - rekao je Han.

Kako kaže, reč je o vašem prosperitetu i boljem životu, vaš, vaših porodica.

#Aleksandar Vučić

#Novi Sad

#otvaranje

#žeželjev most

'