Građani koji u svojim automobilima imaju broj šasije ili motora koji nije čitak mogli bi da se nađu u velikom problemu.
Naime, vlasnici vozila sa nečitkim brojem motora ili šasije od 18. januara ne mogu da registruju automobile jer nigde u Srbiji nemaju mogućnost da prekucaju brojeve. Taj posao se može obaviti isključivo laserskim štampačem, koji nema nijedan auto-servis.
Od uvođenja novog pravilnika MUP-a o utiskivanju identifikacionih oznaka, laserski štampač postao je jedina alatka kojom brojevi motora i šasije mogu biti prekucani, međutim, cena štampača, koja ide i do milion dinara, glavni je krivac što, barem zasad, nijedan servis nema mogućnost prekucavanja.
Kako za beogradske medije priča Nataša H, vlasnica „forda fijeste“ iz 2002. godine, na tehničkom pregledu je utvrđeno da su na šasiji njenog vozila nečitki identifikacioni brojevi i da se moraju prekucati, ali to nema gde da uradi jer nijedan servis u Srbiji nema licencu za utiskivanje novih brojeva.
- Navodno je samo jedna kuća koja obavlja tehnički pregled i utiskuje brojeve u Beogradu podnela zahtev za dobijanje te licence, ali nisu još počeli sa radom. Registracija mi ističe i kada oni počnu da rade, ako uopšte počnu, moraću da platim šlep službu skoro 200 evra od mog mesta stanovanja do Beograda jer ne smem da vozim neregistrovan auto. Dok platim registraciju, ukucavanje brojeva, šlep službu... Bolje mi je da auto prodam u staro gvožđe - žali se ova žena.
Prema rečima Saše Lakića iz Centra za tehnički pregled, do sada je ovaj postupak tekao tako što je vlasnik vozila na kome su nečitki brojevi odlazio u MUP na forenziku i, ako je sve u redu, od njih dobijao potvrdu da ovlašćeni serviser može da prekuca brojeve. Čitav taj postupak koštao je oko 35.000 dinara, a sada se ne zna ni koliko će koštati.
- Novi pravilnik o utiskivanju ID oznaka stupio je na snagu 18. jula prošle godine i MUP je ostavio rok od šest meseci da se licencirani serviseri prilagode propisima. Nezvanično sam saznao da je u Srbiji samo jedan servis podneo zahtev da dobije ovlašćenje za utiskivanje ID oznaka i da će se kod njih zakazivati minimum mesec dana unapred - priča Lakić.
Licencirani serviseri nisu raspoloženi da nastave sa tim poslom i zato što novi pravilnik donosi i nove uslove.
- Prema tom pravilniku ovlašćeni servis mora da ima posebnu prostoriju u kojoj će utiskivati brojeve, pa da za rad na poslovima utiskivanja ima zaposlenog u stalnom radnom odnosu koji ima najmanje srednju stručnu spremu saobraćajnog, mašinskog ili elektrotehničkog smera i to mora da radi isključivo laserskim štampačem koji košta i do milion dinara. Vlasnici servisa nisu voljni da nabavljaju uređaje jer nisu sigurni da će moći da ih u dogledno vreme isplate pa na njih ne gledaju kao na investiciju - ističe Lakić.
Prema njegovim rečima, licencirani serviseri podneli su inicijativu MUP-u da se produži rok za prilagođavanje da bi se utvrdilo da li im je zaista isplativo da nabavljaju nove mašine, a neki se nadaju i izmeni pravilnika.
U jednom servisu renomiranog proizvođača automobila objašnjavaju da je problem u tome što ID oznaka, odnosno broj šasije ili VIN, mora da bude utisnuta tako da bude minimalne dubine jedan milimetar. Lim savremenih automobila je suviše tanak za ukucavanje oznaka ove dubine te pravna lica (npr. tehnički pregledi) koja su se do sada bavila utiskivanjem broja motora i šasije nemaju dovoljno dobru i preciznu opremu za dobijanje novih ovlašćenja, ali je ona sasvim zadovoljavajuća za starija vozila.
Novim pravilnikom o utiskivanju identifikacionih oznaka, između ostalog, propisano je da od sada pored licenciranih servisa koji vrše i tehničke preglede, utiskivanje brojeva mogu raditi i ovlašćeni serviseri proizvođača određenih brendova vozila. Vozači starijih modela nadaju se da će upravo ovlašćeni serviseri biti ti koji će investirati u laserske štampače, jer skoro svi eminentni proizvođači automobila imaju svoja predstavništva u svim većim mestima u Srbiji.