Moravski koridor, od Preljine do Pojata, koji bi trebalo da bude izgrađen do 2022. godine, povezaće koridore 10 i 11, kao i pola miliona ljudi koji žive u centralnoj Srbiji između ova dva grada, a biće i prvi "digitalni" autoput u Srbiji.
Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović juče je sa predstavnicima konzorcijuma "Behtel-Enka" potpisala komercijalni ugovor o izgradnji Moravskog koridora kojim će se povezati Koridor 10 i auto-put Miloš Veliki.
Leonid Vuković, šef projekta auto-puta Moravski koridor, kaže da je reč o jednom od najznačajnijih putnih pravaca u našoj zemlji, čijom će izgradnjom biti formiran tzv. osnovni auto-putni trougao Republike Srbije, koji će povezati centralnu Srbiju, kao i centralnu Srbiju sa auto-putem Beograd-Južni Jadran na zapadu, i Koridorom 10 i auto-putem E-75 na istoku.
- Moravski koridor prolazi kroz sedam opština i gradova: Ćićevac, Varvarin, Kruševac, Trstenik, Vrnjačka Banja, Kraljevo i Čačak, što je područje sa oko pola miliona stanovnika. Upravo zato je ovo važan auto-putni pravac za Srbiju. Moravski koridor deo je mreže evropskih puteva, nosi oznaku E-761 i dugačak je 112,4 kilometara – kaže Vuković za “Novo jutro”.
S obzirom da se Moravski koridor radi na ravničarskom terenu, tunela na ovom pravcu neće biti, a predviđena je izgradnja 11 denivelisanih raskrsnica, 130 objekata, od čega 71 most, 28 nadvožnjaka i podvožnjaka i 31 pločasti propust. Sam auto-put projektovan je za brzinu od 130 km/h i biće najširi auto-put u našoj zemlji sa po 11,5 metara širinom kolovoza za oba pravca i ukupnom širinom od 30 metara – kaže Vuković.
Koridor 10 je gotov, a Koridor 11 biće kompletno gotov sa otvaranjem deonice koja će povezati Surčin i Obrenovac, podseća Miodrag Poledica, državni sekretar u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
- Imaćemo 120 km punog profila od Čačka, a kada odatle krenete ka Kraljevu i Kruševcu ide se starom magistralom koja više nije bezbedna, a na kojoj leži izuzetno razvijena privredna zona. Zato je ovde neophodan moderan auto-put – kaže Poledica.
Ističe da je ovo prvi projekat za auto-put koji pokriva 112,3 km auto-puta, dok su svi dosadašnji ugovori dosta kraći i kreću se, u proseku, od 15 do 30 km.
- Po prvi put smo potpisali i ugovorili izgradnju auto-puta preko 112 km, a takvi linijski infrastrukturni objekti rade se fazno. Izvođač će imati obavezu za dve godine, odnosno do novembra 2021, uradi auto-put koji povezuje Kruševac sa Koridorom 10, zatim Kraljevo sa Čačkom (rok tri godine) i kompeltan auto-put sa srednjom deonicom koja povezuje Kruševac i Kraljevo (rok 4 godine). Sve će biti gotovo do kraja 2023. godine – kaže Poledica.
Američko-turski konzorcijum "Behtel-Enka" je, kako ističe, iskusan i radiće prema strogim uslovima koji su propisani u ugovoru. Kaže da Moravski koridor ne prolazi kroz planinski teren, ali ima drugu poteškoću: regulaciju Zapadne Morave.
- Regulacija Zapadne Morave je težak posao i jedna komponenta u ovom projektu odnosiće se i na to. Stabilnost terena je takva da moramo preduzeti vodozaštitne mere, kako bi auto-put, ali i zone oko njega, bili bezbedni. Na ovom području su česta plavljenja i zato postoje posebni standardi koje moramo primeniti za izgradnju. Moramo da ispoštujemo stogodišnje zahteve velikih poplava i to su strogi uslovi koji podrazumevaju komplikovanu fazu projektovanja, izvođenja i finansiranja – kaže Poledica.
Prvi "digitalni" autoput
Izgradnjom ove deonice auto-puta, od Preljine do Pojata, a kako je ranije nazajvila ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović, Srbija će dobiti "digitalni" autoput, sa modernim optičkim i digitalnim kablovima, besplatnim internetom i obaveštenjima za vozače. Ovo će značajno uticati na, pre svega, bezbednost u saobraćaju.
Kaže da je ugovor za ovaj Koridor potpisan u vrednosti od 745 miliona evra, sa mogućim standardnim uvećanjima za ovakve vrste radova, do više od 20 procenata.
Poledica kaže da Srbija danas ima oko 990 kilometara auto-puteva, što znači da ih ima više od Bosne i Hercegovine, Rumunije, Bugarske, Severne Makedonije i Albanije. Ispred nas su Grčka i Austrija koje imaju oko 2.200 do 2.300 km auto-puteva, Mađarska oko 1.500, Hrvatska oko 1.300, a za nekoliko godina sustići ćemo i Hrvatsku i Mađarsku.