Sve je više dokaza da je do pada aviona "Azerbejdžan erlajnsa", u kom je stradalo 38 ljudi, došlo zbog udara PVO sistema Rusije.
Transkript poslednjeg razgovora pilota sa kontrolom leta otkriva da su iz letelice upozorili da gube kontrolu i visinu, pre nego što je avion nestao sa radara. Ubrzo se srušio u Kazahstanu, a prvobitno se smatralo da je sudar sa jatom ptica doveo do tragedije.
Mlaznjak Embraer verovatno je slučajno identifikovan kao ukrajinska bespilotna letelica, zbog čega je raketa zemlja-vazduh iz PVO sistema Pancir-S1 ispaljena iz oblasti Naurski u Čečeniji. Na fotografijama letelice koja se srušila postoji vidljivo oštećenje od šrapnela.
One of the passengers on #Azerbaijan #airlines Flight #J28243 sent a video to his wife just minutes before the crash. The man in this video survived. His wife says he's being treated for a wound on his face. #PlaneCrash #Azerbaijan #Kazakistan pic.twitter.com/RD1XxZ3Zw3
— Saleem Iqbal Qadri (@SaleemQadri_) 25. децембар 2024.
Avion je iz Kazahstana leteo za Grozni, glavni grad Čečenije, koji je u poslednje vreme na meti ukrajinskih dronova.
Sada se sumnja da su snage lidera Čečenije Ramzana Kadirova ispalile raketu iz sistema Pancir S1, koja je navodno pogodila avion. Iako se u početku činilo da je avion udario u jato ptica, što je doprinelo tragediji, komunikacija između pilota i kontrole letenja pokazuje kakva se drama odvijala na nebu iznad Kazahstana.
Boreći se da kontrolišu avion sa 67 ljudi u njemu, piloti su tražili prinudno sletanje. U 8:12 po lokalnom vremenu, posada je prijavila da su oba GPS-a izgubljena na Embraeru E190AR i zatražila pomoć da se vrati na aerodrom u Bakuu, navodno nakon iznenadnog zatvaranja aerodroma Grozni.
Transkript razgovora pilota i kontrole leta
U 8:16 je jedan od pilota rekao: "Imamo grešku u kontroli, udar ptica u kokpit. Udar ptice u kokpitu (nečujno)…"
Odgovor kontrole: "AKSI8243 Razumem te, kakva ti je pomoć potrebna?"
Kapetan je rekao da želi da se vrati na aerodrom u Bakuu. Ali u 8:17, pilot je najavio da se 'kreće ka Mineralnim vodama' - aerodromu u južnoj Rusiji.
Kontrola mu kaže da "izvrši levu orbitu", ali pilotska kabina odgovara: "Ne mogu da izvršim, kontrola je izgubljena".
U 8:19 jedan od pilota kaže: "Ne mogu da održavam 150, imamo visok pritisak u kabini".
Odgovor kontrole: "AKSI8243 razumeo". Minut kasnije, u 8:20 pilot kaže: "Moj avion gubi kontrolu".
U 8:21, prema transkriptu koji je procurio, posada odlučuje da krene ka Mahačkali, ruskom aerodromu na Kaspijskom moru. U 8:22 posada javlja: "Sada je hidraulika otkazala".
Dva minuta kasnije, izgleda da pilot negira da je proglasio "stanje nevolje" u avionu i kaže kontroli: "Avion je u redu". Ali, kontrolor letenja tada ne može dobro da čuje posadu.
Autor: Iva Besarabić