Bila je sredina noći kada je dispečer preko radija emitovao upozorenje od 12 sekundi: masivni teretni brod izgubio je sposobnost upravljanja i kretao se prema mostu Fransis Skot Ki u Baltimoru, piše AP.
U roku od oko 90 sekundi, policajci su uspeli da zaustave saobraćaj preko mosta u oba smera. Jedan je rekao da je bio na putu ka mostu da upozori građevinsku ekipu.
Ali, bilo je kasno. Onesposobljen i natovaren ogromnim kontejnerima, brod je udario u nosač mosta.
"Celi most se samo srušio", rekao je uznemireni policajac.
Kada je brod Dali udario u nosač oko 1.30 u utorak ujutru po lokalnom vremenu, to je uzrokovalo da se dugi deo mosta, glavna veza u transportnoj mreži regiona, sruši u reku Patapsko. Očekuje se da će gubitak mosta otežati drumski saobraćaj i poremetiti važnu luku za brodski saobraćaj.
Najmanje osam osoba je upalo u vodu. Dve su preživele, ali ostalih šestoro, deo građevinske ekipe koja je popunjavala rupe na mostu, nestali su i pretpostavlja se da su mrtvi. Potraga za njihovim telima u međuvremenu je obustavljena.
Među nestalima su ljudi iz Gvatemale, Hondurasa i Meksika, prema diplomatama tih zemalja. Muškarac iz Hondurasa je identifikovan kao Majnor Jasir Suazo Sandova.
Savezni i državni zvaničnici su rekli da se čini da je nesreća bila slučajna. Nacionalni odbor za bezbednost saobraćaja istražuje, a pomorski saobraćaj koji ulazi i izlazi iz luke Baltimor je suspendovan na neodređeno vreme.
Kapetan Majkl Berns Džunior iz Pomorskog centra za odgovornu energiju rekao je da dovođenje broda u ili iz luka u uskim vodama s ograničenim manevarskim prostorom "jedna od tehnički najizazovnijih i najzahtevnijih stvari koje radimo".
"Dakle, stvarno nema mnogo strašnijih stvari od gubitka snage u uskim vodama", rekao je. I kada brod izgubi pogon i upravljanje, onda je stvarno na milost vetra i vodene struje."
Video je pokazao da se brod kretao brzinom od oko 15 km/h prema mostu dugom 2,6 kilometara. Saobraćaj se kretao preko mosta, a neka vozila su uspela da pobegnu samo nekoliko sekundi pre tragedije.
Sudar je uzrokovao da se most prelomi i padne u vodu za nekoliko trenutaka, a pokidani ostaci su ostali da vire iz vode.
Policija je saopštila da nema dokaza da je iko osim radnika upao u vodu, iako ta mogućnost nije isključena.
Stariji izvršni direktor kompanije koja je zapošljavala ekipu, Brawner Builders, rekao je da su radili na sredini mosta kada je pao.
"Ovo je bilo potpuno nepredviđeno", rekao je Džefri Priki, izvršni potpredsednik kompanije.
"Ne znamo šta drugo da kažemo. Veoma smo ponosni na bezbednost, i imamo konuse, znakove, svetla, barijere i radnike sa zastavama", dodao je on.
Hesus Kampos, koji je radio na mostu za Brawner Builders i poznaje članove ekipe, izjavio je da mu je rečeno da su bili na pauzi i da su neki sedeli u svojim kamionima.
"Bio sam tamo pre mesec dana, i znam kako je kada prolaze prikolice", rekao je Kampos.
"Zamislite da znate da se most ruši. Veoma je teško. Ne biste znali šta da radite", dodao je.
Otac Ako Voker, katolički sveštenik u crkvi Sacred Heart of Jesus, rekao je da je proveo vreme sa porodicama nestalih radnika dok su čekali vesti o svojim voljenima.
"Možete videti bol urezan na njihovim licima", rekao je Voker.
Spasioci su izvukli dve osobe iz vode. Jedna je zbrinuta u bolnici i otpuštena nekoliko sati kasnije.
Sudar se dogodio dugo pre jutarnje gužve na mostu, koji je prošle godine koristilo 12 miliona vozila.
Od 1960. do 2015. godine, bilo je 35 velikih rušenja mostova širom sveta zbog sudara sa brodovima ili baržama, prema Svetskoj asocijaciji za infrastrukturu vodenog saobraćaja.
Rušenje u utorak sigurno će stvoriti logističke probleme na duži vremenski period širom istočne obale, zatvarajući saobraćaj brodova u luci Baltimor, inače velikom čvorištu.
Pol Vidfeld, sekretar za saobraćaj Merilenda, rekao je da će pomorski saobraćaj u i iz luke biti suspendovan do daljnjeg, iako je objekat i dalje otvoren za kamione.
"Bez ovog mosta cela oblast, kao i cela istočna obala, biće uništena", rekao je senator Merilenda Džoni Rej Saling.
Američki sekretar za saobraćaj Pit Butidžidž izjavio je da je prerano dati vremenski okvir za čišćenje kanala, koji je dubok oko 15 metara, dok je predsednik SAD Džo Bajden rekao da planira da uskoro putuje u Baltimor i očekuje da federalna vlada plati ceo trošak obnove.
Kompanija Synergy Marine Group, koja upravlja brodom, rekla je da je sudar nastao dok je brod bio pod kontrolom jednog ili više pilota, koji su lokalni specijalisti koji pomažu da se brodovima sigurno upravlja u luci. Synergy je u saopštenju u sredu naveo da je jedan član posade lečen u bolnici zbog manje povrede.
Brod je u vlasništvu Grace Ocean Private Ltd., a danski brodarski div Maersk rekao je da je iznajmio brod.
Brod dug 300 metara, Dali, išao je iz Baltimora za Kolombo, Šri Lanka, i plovio je pod zastavom Singapura, prema podacima sa sajta Marine Traffic.
Brod je takođe prošao strane inspekcije u junu i septembru 2023. U inspekciji u junu 2023. godine, neispravan monitor za pritisak goriva je popravljen pre nego što je brod napustio luku, saopštilo je uprava luke u Singapuru u sredu.
Donald Hajnbuh, penzionisani šef vatrogasne brigade Baltimora, rekao je da je probuđen dubokom "grmljavinom" koja je potresla njegovu kuću na nekoliko sekundi i "delovala kao zemljotres".
Otišao je do reke i nije mogao da veruje šta vidi.
"Brod je bio tamo, a most je bio u vodi, kao da je raznesen", rekao je on.
Gradonačelnik Baltimora Brendon Skot nazvao je incident "nemogućom tragedijom." Guverner Mur rekao je da "su sva naša srca slomljena zbog žrtva i njihovih porodica", a takođe je pohvalio službe koje su prve reagovale i stigle na lice mesta.
"Zaista, sprečavajući automobile da pređu preko mosta, ovi ljudi su heroji", rekao je Mur.
"Spasili su živote sinoć", zaključio je on.
Autor: