AKTUELNO

Eksplozivni dokumenti otkrili su promene napravljene u poslednjem trenutku na letu MH370 koji je nestao na današnji dan pre deset godina, a ekspert tvrdi da dokazi pokazuju da se kapetan namerno srušio i tako izvšrio masovno ubistvo i samoubistvo.

Plan leta aviona pokazuje da je avionu dodato dodatnih 3.000 kg goriva pre poletanja, zajedno sa dodatnim - nepotrebnim - kiseonikom koji je isporučen samo u kokpit.

Govoreći za The Sun, pilot Boinga 777 Sajmon Hardi rekao je da bi novi detalji mogli biti dokaz da je pilot MH370 Zaharija Ahmeda Šaha planirao nestanak aviona koji i dalje zbunjuje stručnjake.

- Neverovatna je koincidencija da neposredno pre nego što je ova letelica nestala zauvek, jedna od poslednjih stvari koja je urađena da je poslednji inženjerski zadatak pre nego što je krenuo u let bio dopuna kiseonika za posadu koji je samo za kokpit, a ne za kabinsko osoblje - rekao je on.

Avion Boeing 777 nestao je sa radara dok je bio na putu od glavnog grada Malezije Kuala Lumpura do Pekinga 8. marta 2014. Satelitski podaci su pokazali da je avion skrenuo sa putanje i krenuo iznad južnog Indijskog okeana, gde se veruje da se srušio.

Hardi je rekao da bi nedostatak kiseonika u zadnjem delu aviona onesvestio kabinsko osoblje i putnike, što bi mu omogućilo da sprovede unapred smišljeni plan bez prepreka.

Dodatno gorivo, kako je rekao, omogućilo bi pilotu dodatnih 30 minuta leta, što bi mu omogućilo da sruši avion po danu.

Let MH370 Malazija Erlajnsa nestao je ubrzo nakon poletanja 8. marta 2014, a 239 ljudi u avionu nikada više nisu viđeni. Multinacionalni tim izvršio je najveću potragu za avionom u istoriji vazduhoplovstva, ali nije uspeo da pronađe nijedan trag i operacija je obustavljena u januaru 2017.

Privatna pretraga 2018. od strane američke kompanije za pomorsku robotiku Ocean Infiniti takođe nije pronašla ništa. Krhotine za koje je potvrđeno ili za koje se veruje da potiču iz aviona MH370 od tada su odnešene duž afričke obale i na ostrva u Indijskom okeanu.

Hardi je za "San" rekao da otkriće zakrilaca okrenutih nadole, koji se koriste za smanjenje brzine zastoja, sugerišu ručno preklapanje.

- Ako želite da se zakrilce spuste, mora da postoji neko ko ih spušta. Ako su zakrilci bili spušteni, onda neko pomera polugu i to je neko ko zna šta radi. Sve to ukazuje na isti scenario - rekao je.

Ali zvaničnici se nisu približili razjašnjavanju šta se dogodilo sa avionom.

Jedna od najčešćih teorija usredsređena je na pilota - Zaharija Ahmada Šaha - i sugestije da je nestanak bio nameran čin jer se suočavao sa ličnim problemima.

Šah se navodno razišao sa svojom suprugom Fiza Kan i rekao je da je besan što je rođak, opozicioni lider Anvar Ibrahim, osuđen na pet godina zatvora zbog sodomije neposredno pre nego što je ušao u avion za let za Peking.

Ali pilotova supruga je ljutito negirala bilo kakve lične probleme, dok su ostali članovi porodice i prijatelji rekli da je on bio odan porodičan čovek i da je voleo svoj posao.

Teorija 'ubistva-samoubistva' je takođe zaključak prve nezavisne studije o katastrofi koju je uradio istražitelj vazdušnih nesreća sa Novog Zelanda, Evan Vilson.

Druge teorije okrivljuju kopilota Farika Abdula Hamida (27), za koga su neki sumnjali da je mogao da savlada pilota i onesposobi letelicu, opet zbog navodnih ličnih problema.

Teoretičari su tvrdili da Hamid ima problema u vezi i da je to bio njegov dramatičan način da sebi oduzme život.

Hronologija nestanka

- Četrdeset dva minuta posle ponoći 8. marta 2014, "boing 777", uspeo se na nebo i skrenuo na severoistok, prema Južnom kineskom moru, podseća Gardijan.

- Prvih 40 minuta leta proteklo je uobičajeno. U 01.19 minuta, letelica se približila kraju malezijskog vazdušnog prostora. Kontrola avio-saobraćaja javila se da let prosledi za Ho Ši Min. Zahari je odgovorio: "Laku noć. Malezijski tri-sedam-nula."

- To je bilo poslednje što je neko čuo sa leta. Nekoliko sekundi nakon što je prešao u vijetnamski vazdušni prostor, MH-370 je nestao sa radara. Svi naredni pokušaji da s njim kontaktiraju bili su neuspešni.

Autor: