U petak uveče događala se drama iznad severozapadnog dela SAD kada su otpali prozor i deo trupa aviona kompanije "Aljaska erlajns".
Incident se dogodio neposredno nakon poletanja iz Portlanda letelice Boing 737 MAX, modela aviona koji je povezan sa smrtonosnim nesrećama i koji je bio prizemljen skoro dve godine.
Avion iz Portlanda prinudno sleteo
Avion na letu američke kompanije "prinudno je sleteo na aerodrom nakon što je otpao prozor i deo trupa eksplodirao u vazduhu.
"Let 1282 Alaska Airlines iz Portlanda, Oregon, za Ontario, Kalifornija, doživeo je incident večeras ubrzo nakon polaska. Letelica je bezbedno sletela na međunarodni aerodrom Portland sa 174 putnika i 6 članova posade", saopštila je kompanije u petak.
Kompanija je navela da se avionska nesreća istražuje i da će saopštiti više informacija čim one budu dostupne.
Avion je poleteo iz Portlanda u 16:52, ali se vratio nešto pre 17:30 po lokalnom vremenu, a tokom leta se popeo na 4.876 metara, a zatim je počeo da se spušta, prema podacima specijalizovanog sajta "FlightAware".
Nekoliko sati nakon incidenta, američka aviokompanija odlučila je da prizemlji sve svoje avione Boing 737-9 MAX.
"Nakon večerašnjeg događanja na letu 1282, odlučili smo da preduzmemo korak predostrožnosti i privremeno prizemljimo našu flotu od 65 aviona tipa Boing 737-9", navela je kompanija u saopštenju.
Letelice će biti vraćene u upotrebu nakon servisnih procedura i bezbednosnih inspekcija, a aviokompanija očekuje da ce one biti završene za nekoliko dana, preneo je AP.
Američka Federalna agencija za vazduhoplovstvo (FAA) saopštila je da se avion „bezbedno vratio... nakon što je posada prijavila problem sa pritiskom”.
Kompanija Boing je saopštila da je svesna incidenta i da "radi na prikupljanju više informacija". "Tehnički tim Boinga spreman je da podrži istragu", navodi se u saopštenju.
Boing 737-9 MAX sišao je sa proizvodne trake i dobio sertifikaciju pre samo dva meseca, prema evidenciji FAA, navodi američka agencija AP.
Problemi sa Boingom 737 MAX
Boing 737 MAX je opisan kao "najproveravaniji transportni avion u istoriji" nakon niza bezbednosnih pitanja i istraga.
Boing MAX 737 je bio prizemljen u martu 2019. na godinu i po dana nakon što su se dva tipa srušila u sličnim okolnostima, pri čemu su poginuli svi koji su se nalazili u njima.
Ekspert za vazduhoplovstvo Džon Strikland rekao je da se incident "Aljaske erlajnsa" veoma razlikuje od tih nesreća, dodajući da je od kada je Boing 737 MAX ponovo u upotrebi imao "ogromnu bezbednosnu evidenciju".
- Iako znamo malo dokaza o tome zašto je ovaj deo trupa otpao – ovo nema nikakve veze sa time što je ovaj tip aviona bio prizemljen 18 meseci - rekao je on za BBC.
Nedavno je Boing rekao da će povećati tempo isporuka 737 MAX-a nakon što je otklonio grešku u snabdevanju koja je zahtevala od njega da sprovede duge inspekcije novih aviona i njihovog inventara, prenela je agencija Rojters.
Kupcima je isporučeno oko 1.300 aviona tipa 737 MAX, pokazuju podaci Boinga. MAX je Boingov najbrže prodavan model otkako je ušao u upotrebu, a koristile su ga najveće kompanije na svetu.
Nesreće u Etiopiji i Indoneziji
Avion "Etiopijan erlajnsa" Boing 737 MAX 8 srušio se 10. marta 2019. godine. Avion na letu ET302 srušio se šest minuta nakon što je poleteo ka svom odredištu u Najrobiju (Kenija) iz prestonice Etiopije, Adis Abebe. Na letu je bilo 149 putnika i 8 članova posade, koji su svi poginuli. U letelici je bilo putnika iz 30 zemalja, među njima je bio i državljanin Srbije, humanitarac Đorđe Vdović.
Delovi aviona, kao i olupina, pronađeni su 60 kilometara od glavnog grada. Pilot je prijavio probleme i tražio da se vrati u Adis Abebu.
Avion je bio potpuno nov.
Jedan minut nakon leta, prvi oficir je, postupajući po uputstvima kapetana, prijavio problem "kontrole leta" kontrolnom tornju. Dva minuta nakon leta, aktivirao se MCAS sistem u avionu, nagnavši avion u zaron prema zemlji. Piloti su se borili da ga kontrolišu i uspeli su da spreče nos da dalje zaroni, ali je avion nastavio da gubi visinu.
Isti tip aviona srušio se 29. oktobra 2018. u Indoneziji, četiri meseca pre pada letelice u Etiopiji, i u smrt tada odveo 189 ljudi. Letelice aviokompanije "Lajon er" iz Indonezije poletela je iz prestonice Džakarte ka gradu Pangkal Pinang. Dvanaest minuta nakon poletanja, avion Boing 737 MAX 8, star tek tri meseca, pao je u Javansko more, pri čemu su poginuli svih ljudi u njemu.
Piloti su odmah nakon poletanja videli da nešto nije u redu, svih 12 minuta su pokušali da ga "obuzdaju". Pitali su kontrolu vazdušnog saobraćaja da li mogu da se vrate na aerodrom, ali nisu uspeli da povrate kontrolu nad avionom da bi se vratili na pistu.
Šta je bio problem sa Boingom 737 MAX
737 MAX je ušao u službu u maju 2017. Svi MAX mlaznjaci bili su prizemljeni širom sveta skoro dve godine nakon nesreća u Indoneziji i Etiopiji, dok je kompanija napravila izmene u automatizovanom sistemu kontrole leta koji je gurao "nos" aviona nadole na osnovu pogrešnih očitavanja senzora.
Softver za kontrolu leta poznatog kao MCAS dizajniran je da pomogne pilotima koji su upoznati sa prethodnim generacijama modela 737, kako ne bi morali da imaju i spreči im potrebu za skupom dodatnom obukom kako bi leteli na novom modelu.
Ali loši senzori doveli su do kvara i u oba slučaja su primorali avion na katastrofalan zaron koji piloti nisu mogli da spreče. Istrage u SAD otkrile su da Boing nije uključio informacije o MCAS sistemu u pilotske priručnike ili uputstva za obuku, i da je namerno nastojao da umanji uticaj sistema u svojoj komunikaciji sa američkim regulatorom FAA.
Kompanija Boing zamalo propala
Trenutno je širom sveta u upotrebi 1.370 letelica tog modela. Problemi u konstrukciji i kvalitetu Boinga 737 Max doveli su do dvadesetomesečne globalne zabrane leta tog modela, nakon što je u dve nesreće tih aviona živote izgubilo 346 putnika.
Prizemljenje Boinga 737 MAX imalo je dubok finansijski efekat na avioindustriju i značajan uticaj na nacionalnu ekonomiju Sjedinjenih Država. Nijedna aviokompanija nije preuzela tip aviona MAX tokom prizemljenja. Boing je bio usporio proizvodnju MAX-a na 42 aviona mesečno i zaustavio proizvodnju do maja 2020. Boing je direktno patio zbog povećanih troškova, gubitka prihoda, oštećenja reputacije, parnica za žrtve, kompenzacije klijentima, smanjenog kreditnog rejtinga i smanjene vrednosti akcija. U januaru 2020. kompanija je procenila gubitak od 18,4 milijarde dolara za 2019. i prijavila je 183 otkazane MAX porudžbine za tu godinu.
U februaru 2020. pandemija Kovid-19 i rezultirajuće zabrane putovanja stvorile su dodatnu neizvesnost za Boing. U martu 2020, vest da Boing traži spas od 60 milijardi dolara izazvala je nagli pad cene akcija, iako je Boing na kraju dobio 17 milijardi dolara sredstava od stimulacije zbog korona virusa Njegov opsežan lanac snabdevanja koji obezbeđuje komponente za avione i simulatore letenja pretrpeo je slične gubitke, kao i industrija usluga aviona.
Ukupni procenjeni direktni troškovi prizemljenja MAX aviona bili su 20 milijardi američkih dolara, a indirektni troškovi preko 60 milijardi dolara. Boing se 7. januara 2021. složio da plati 2,5 milijardi dolara kazni po krivičnim prijavama u SAD da je od službenika za bezbednost sakrio informacije o dizajnu aviona 737 MAX.
Američko Ministarstvo pravde saopštilo je da je firma odabrala "profit, a ne iskrenost", ometajući nadzor nad avionima koji su imali dve nesreće u kojima su putnici poginuli. Oko 500 miliona dolara biće isplaćeno porodicama 346 poginulih putnika u nesrećama. Boing je priznao da je ovim poravnanjem kompanija dovedena do propasti.
Autor: