AKTUELNO

Portret kralja Čarlsa koji je juče prikazan, prvi zvanični nakon ceremonije krunisanja šestog maja 2023. u Vestminsterskoj opatiji u Londonu, pokrenuo je veliki broj kritika. Ono što se najviše kritikuje jeste crvena boja koja preovlađuje na slici. Umetnik i autor portreta Džonatan Jeo prokomentarisao je takve reakcija, govorio o svojoj saradnji sa monarhom, a kraljica Kamila je imala veoma zapaženu reakciju na to umetničko delo, koje je čak pokrenulo pitanje da li se njime šalje upozorenje na budućnost monarhije.

Na toj slici kralj Čarls je u uniformi velške garde sa mačem u ruci i leptirom na ramenu, dok je celo platno obasjano tamnocrvenom bojom. Jeo nije skrivao da je želeo da raskine sa tradicijom i učini portret "dinamičnijim i savremenijim". Ipak određeni tragovi tradicije jesu sačuvani, poput vojne opreme i mača, ali sa prizvukom modernog u upečatljivoj crvenoj boji i leptirom.

Jedan od najupečatljivijih detalja jeste leptir iznad ramena kralja Čarlsa čiji portret je pokrenuo ovakve komentare na društvenim mrežama. Jeo kaže da je uključivanje tog detalja zapravo bila ideja kralja i da je ideja o tome nastala dok su njih dvojica razgovarali o priči iza portreta.

Foto: Tanjug AP/Aaron Chown

"Rekao sam: "Kada đaci budu ovo gledali za 200 godina i posmatraju ko je bio monarh, koje naznake im možemo dati?". Odgovorio mi je: "Šta je sa leptirom koiji mu je sleteo na rame?", ispričao je umetnik.

Jeo je dodao da u istoriji umetnosti leptir simbolizuje metamorfozu i ponovno rođenje što je njega bilo savršeno sa obzirom da se Čarlsova titula promenila. Umetničko delo je prvobitno bilo naručeno 2020. kako bi se proslavilo 50 godina tadašnjeg princa od Velsa kao člana The Drapers' Company. Leptir je takođe asocijacija na kraljevo dugogodišnje zanimanje za ekologiju.

Da li je portret kralja UPOZORENJE o budućnosti monarhije?

Međutim, profesorka Džeraldin Džonson, šef Odseka za istoriju umetnosti na Oksfordu sugerisala je da bi uključivanje leptira mogla da bude poruka o ugroženoj budućnosti monarhije. "Prema rečima Džonatana, leptir je bio iznenadni kraljev predlog. Ako je to tačno, to se desilo zahvaljujući Čarlsovom poznavanju pola milenijuma dugog britanskog portretisanja", rekla je i dodala: "Ali takođe nedvosmisleno odražava njegovu strast prema prirodnom svetu. Ugroženi status može da nenamerno otkrije kraljevu zabrinutost za budućnost monarhije, koliko i za prirodni svet". Rekla je da leptir podseća na portrete Elizabete I koji prikazuju leptire, biljke i životinje izvezene na njenim haljinama i izrađene u priveske i broševe. Jeo je portretisao i prirodnjaka Dejvida Adenboroa čiji rad veoma uvažavaju Kejt Midlton i princ Vilijam.

Tajna crvene boje

Pretpostavlja se da je uniforma velške garde inspirisana crvenom temom, Jeo kaže na svojom sajtu da je odlučio da zamagl iuniformu i definiše lice kako bi gledaocima omogućio osećaj povezanosti sa monarhom.

Foto: Tanjug AP/Jonathan Yeo

"Kao portretista, imate tu jedinstvenu šansu da provedete vreme i upoznate onoga koga slikate, tako da sam želeo da minimalizujem vizuelna ometanja i omogućim ljudima da se povežu sa ljudskim bićem ispred sebe".

Dinamičan portret izazvao je reakcije čim je predstavljen javno.

Profesorka je dodala: "Crvena boja koja privlači pažnju i ne može se lako zanemariti. To je boja koju u svakodnevnom životu povezujemo sa upozorenjem ili zabranom - pomislite na znak stop. Ali crvena takođe ima istoorijske asocijacije na moć, uključujući dugu tradiciju kraljevskih portreta. Napoleon je prikazan na svom carskom prestolu odeven u raskošnu crvenu odeću. Kraljica Viktorija takođe je često prikazivana na službenim portretima odevena u crveni baršun", piše Daily mail.

Jeo je ovako objasnio crvenu boju: "Igrao sam se sa tom idejom misticizma. Još prihvatamo ideju da je kraljevska porodica na neki način malo drugačija od nas. Svako od nas ima svoju biografiju urezanu u lice. Kada je postao kralj, teret sveta bio je na njegovim ramenima - ali nije izgubio smisao za humor ili znatiželju za mnogo različitih stvari. Uvek je postavljao pitanja i sve ga je zanimalo. Smeje se vašim šalama i duhovit je, znatiželjan i zainteresovan. Dobar je u tome da opusti ljude".

Foto: Tanjug AP/Aaron Chown

Reakcija kraljice Kamile i umetnika na kritike

Kamila je prisustvovala juče prikazivanju portreta u Bakingemskoj palati u Londonu. Prvi put je tada videla sliku i čim je ugledala umetničko delo, rekla je da je Jeo dobro prikazao Čarlsa, da ga je razumeo.

Džonatan Jeo koji se sreo sa kraljem četiri puta od 2021. do novembra 2023. ovako je prokomentarisao kritike: "Uvek ima ljudi koji se neće složiti sa tobom, sa tvojim načinom slikanja. Ljudi se možda neće složiti sa načinom na koji sam to napravio, ali malo je drugačiji od ostalih kraljevskih portreta koje sam video".

Pričajući o tome kako je slikao kralja pre i nakon uspona na presto, rekao: "Kada je postao kralj "na pola puta", to je na neki način sve učinilo zanimljivijim. Mogao sam da vidim promenu u govoru tela. Ponekad o tim stvarima govorite metaforički, ali kada vidite da neko dobija "na visini" i oseća se prijatnije - to je stvarno zanimljiva stvar".

Napomenuo je da se nije znalo za dijagnozu kralja tokom poslednjeg susreta, dijagnoza je saopštena pre tri meseca. "Nisam primetio ništa loše. I takođe mislim da kada imate rak... često je pred kraj lečenja potrebno više fizičkog danka".

Foto: Tanjug AP/Aaron Chown

Jeo je radio prema crtežima i fotografijama koje mu je kralj dao. Želeo da je pokaže više elemenata kraljeve ličnosti, koji su često kontradiktorni.

Autor: N. Ž.