AKTUELNO

Jedan od najvećih gubitnika trenutne krize koju je prouzrokovala pandemija kovid 19 svakako je turistička industrija, a posebno vazduhoplovna industrija, koja je u poslednjih nekoliko meseci beleži opet masovna prizemljenja, usled opsežnih ograničenja putovanja širom sveta.

Vazdušni saobraćaj u Evropi nije izuzetak. U tom kontekstu, Evropska organizacija za bezbednost vazdušnog saobraćaja, poznata pod nazivom EUROCONTROL, analizirala je razvoj evropskog vazdušnog saobraćaja u narednih nekoliko godina do 2024. godine i otkrila neke zanimljive implikacije.

Foto: Tanjug/Zoran Žestić

Drastično smanjenje i iskustvo prošlih kriza

U periodu između marta i oktobra ove godine bilo je 65% letova manje nego u isto vreme prošle godine. Ovo smanjenje znači da se vazdušni saobraćaj vratio na nivo pre 1990-ih.

U isto vreme, prema ekspertima, BDP za evro zonu manji je za 7,5%. Ovo je veliki udarac za vazduhoplovnu industriju i vrlo verovatno će proći mnogo vremena pre nego što se kompletna industrija vrati na nivo pre krize. Ali koliko tačno? Prvo, neophodno je pogledati kako je industrija odgovorila u protekle dve prethodne krize.

Dva događaja koja je izabrao EUROCONTROL bili su teroristički napadi 11. septembra i velika finansijska kriza (2008-11). Posle napada na Svetski trgovinski centar 2001. godine, evropskoj industriji vazdušnog saobraćaja trebalo je 1,5 godine da se vrati na nivo iz 2001. godine.

Do oporavka je izgubljeno 200 hiljada letova. Finansijska kriza bila je nešto problematičnija. Rezultirala sa 600 hiljada izgubljenih letova, a industriji je trebalo 8 godina da se vrati na nivo vazdušnog saobraćaja iz 2008. godine.

Foto: Pixabay.com

Tri scenarija za oporavak?

Gde je pandemija kovid 19 u poređenju sa gore pomenutim krizama? U ovom trenutku, ono što je sigurno je da je izgubljeno 6 miliona letova!! Međutim, vreme oporavka je neizvesno i zavisi od nekoliko faktora.

Oni variraju od snage drugog talasa pandemije do državne pomoći industriji, kao i od potencijalnog uvođenja univerzalne vakcine za lečenje virusa.

Uzimajući u obzir ove faktore, EUROCONTROL je izneo tri potencijalna scenarija koji bi se mogli razviti u godinama koje dolaze.

Prvi scenario pretpostavlja da će se ili pandemija završiti do sledećeg leta ili da će vakcina biti široko dostupna putnicima u avionu u istom periodu. To bi rezultiralo porastom poverenja putnika, kao i povećanjem infrastrukture i objekata za testiranje.

U isto vreme, avio-kompanije bi se vratile normalnoj ekonomskoj aktivnosti i ponovo bi mogle da ulažu i ponovo zapošljavaju osoblje. Sa ovom stopom rasta, oporavak na nivoima pre pandemije bio bi moguć 2024. godine.

Na osnovu drugog scenarija, gore pomenuto bi se dogodilo do letnjih meseci 2022. U ovom slučaju, vazdušni saobraćaj u Evropi vratio bi se na nivo iz 2019. godine 2026. godine.

Konačni i najnegativniji scenario pretpostavlja da će se pandemija nastaviti još dugo i to će rezultirati kontinuiranim niskim poverenjem putnika. U ovom slučaju, vakcina će biti dostupna do leta 2022, ali neće biti dosledno distribuirana širom sveta.

U ovom scenariju, avio-kompanije će imati ogromne poteškoće u poslovanju kao u pretkriznom periodu kao rezultat različitih novih regionalnih epidemija virusa. Potražnja za vazdušnim putovanjima obnoviće se za oko dve trećine stanovništva, ali postojaće opšte kolebanje u pogledu ovog prevoznog sredstva.

Dakle, u ovom okruženju malo je verovatno da će oporavak stići ranije nego 2029. godine.

Sve u svemu, u ovom trenutku je teško predvideti kako će se vazdušni saobraćaj u Evropi razvijati u narednim godinama. Međutim, sledeći meseci mogli bi da ukažu kojim smo putem krenuli, a time i potencijalno vreme oporavka vazduhoplovne industrije.

#Avion

#Evropa

#Putovanja