Predsednik Srbije Aleksandar Vučić prisustvovao je otvaranju istočnog kraka Koridora 10, čime je taj auto-put konačno završen.
Predsednik Aleksandar Vučić je na samom početku istakao da je ponosan na sve što je do sada urađeno u Srbiji. On je kazao da će se za pet sati stizati sa granice sa Mađarskom do juga Srbije.
- Sreća je mala reč da opiše ono što osećam. Kada smo krenuli da menjamo zemlju, hteli smo ovo. Hteli smo san koji ćemo da ostvarimo, da se meri kilometrima auto-puteva. Izgradili smo više tih kilometara, više nego za 30-40 godina. To smo radili da ljudi ne bi mogli samo da odlaze, veći da dolaze – kazao je predsednik Vučić.
- Pozivam sve mlade ljude koji su otišli trbuhom za kruhom da razmišljaju o povratku u svoju zemlju. Deco, ovo je vaša zemlja, dođite, vratite se da ostvarimo zajednički taj srpski san - poručio je Vučić.
Predsednik Vučiće takođe je da su isto tako Bugarima na raspolaganju i Pirot i Niš i Beograd. U svom obraćanju on je izrazio očkivanje da će u velikom broju Bugari doći na novogodišnje praznike u Srbiju.
Na kraju obraćanja, Vučić je rekao da zbog Bugara koji žive u Srbiji, ali i zbog bugarskih gostiju želi da se obrati na jeziku suseda.
- Vežbao sam, nemojte da se ljutite ako mnogo puta da pogrešim da se kratko i na bugarskom obratim - rekao je Vučić uoči kratkog obraćanja, a prekinuo ga je aplauz okupljenih građana i gostiju.
Premijer Bugarske Bojko Borisov kazao je da kao Nemci nekada kada su srušili berlinski zid, tako je zid između Srbije i Bugarske danas pao.
- Mi do Istanbula nemamo prepreke. Svakako, bugarska industrija koristiće ovaj auto-put u celosti. Danas mi povezujemo istočnu i zapadnu Evropu. Neka vam je sa srećom, da nema katastrofa i pogibija - rekao je Borisov.
Svečanost povodom otvaranja Istočnog kraka Koridora 10 počela je u 12 sati, a kako najavljuju iz "Puteva Srbije", odmah nakon što se to završi, negde od 14 sati trebalo bi da ova deonica bude otvorena i za saobraćaj.
Koridor 10 jedan je od najvažnijih panevropskih saobraćajnih koridora koji prolazi kroz Srbiju i povezuje Austriju, Mađarsku, Sloveniju, Hrvatsku, Srbiju, Bugarsku, Makedoniju i Grčku.
Novim autoputem, dužine 86,9 kilometara, od Niša do graničnog prelaza Gradina putovaće se samo pedesetak minuta.
Predsednik Vučić dosta ranije ranije je stigao na deonicu puta Koridora 10 gde je imao priliku da razgovara sa saradnicima, novinarima i građanima
- Neki ljudi su mi poslali pismo koji su išli autoputem “Miloš Veliki” i kažu da je urađen bolje nego u Švajcarskoj. Ponosan sam na sve što je urađeno – kazao je predsednik Vučić u razgovoru sa ministarkom Mihajlović.
Na ceremoniju otvaranja stigao je premijer Bugarske Bojko Borisov koga je dočekao Vučić koji mu se obratio na bugarskom. Borisov je kazao da i Bugarska gradi auto-puteve.
- Od Beograda do Istanbula da nema nijedan semafor, to nam je plan, a od Sofije da može da se stigne do Grčke - rekao je Borisov.
Vučić je kazao da je Borisova zamolio da kada Srbija napravi auto-put kroz Bugarsku kako bi bio nastavak srpskog auto-puta.
Cene putarina po pređenom kilometru
Sa završetkom ove deonice, iz "Puteva Srbije" naglašavaju da će se na deonici Niš-Dimitrovgrad preći sa otvorenog na zatvoreni sistem plaćanja (sa uzimanjem magnetne kartice na ulazu na autoput i davanjem kartice na naplatu pri izlasku sa njega). Cena putarine određuje se po pređenom kilometru koji je za prvu kategoriju vozila ( automobile i kombi vozila) do 3,5 tona iznosi 4,0728 dinara po pređenom kilometru, dok je za motocikliste koji spadaju u prvu A kategoriju cena 2,0367 dinara po kilometru. Cena putarine će tako za deonicu Beograd-Dimitrovgrad iznositi 1.290 dinara za prvu kategoriju vozila (automobile i kombi vozila do 3.500).
Deonicu autoputa E80 od Proseka do granice sa Bugarskom ukupne dužine 86,8 kilometara (Istočni krak Koridora 10) karakteriše 87 mostova, 5 savremeno opremljenih tunela i 5 saobraćajnih petlji. U kompletan istočni krak ugrađeno je oko 780.000 tona asfalta.
Najduži most je most broj 13 na deonici Crvena Reka - Čiflik, koji prelazi preko reke Nišave i železničke pruge Niš-Dimitrovgrad. Ukupna dužina tog mosta je 475 metara, rečeno je "Blicu" u Koridoroma Srbije.
STRUČNJACI ZA PINK: Ovaj autoput je od životne važnosti za Srbiju
Dušan Mijuk rekao je u specijalnoj emisiji na TV Pink povodom otvaranja Koridora 10 da je Istočni krak koridor od Niša do Dimitrovgrada i da je na njemu izgrađeno na desetine mostova, i da je ova sabraćajnica značajna zato što je ona jedna bezbedna saobraćajnica koja zaobilazi Sićevačku klisuru koja je poznata po mnogim saobraćajnim nesrećama.
- Do sada je potrošeno 486 miliona evra. Dobili smo put najvišeg funkcionalnog ranga, i kako bi deca rekla – danas nam je divan dan. Izgrađeno je 87 mostova, jer je složena konfiguracija terena – rekao je on. Kako je rekao početak izgradnje puta je bio jako težak, te i da je zatečeno puno problema:
- Ono što je projektovano moralo je da se izmeni, odnosno morali smo da priđemo novoj metodi. Primenili smo kombinovanu metodu zaštite kosina zaštitnim mrežama i sistemom drenaže – rekao je Mijuk i dodao da je izgrađen veoma kvalitetan put.
Marketninški stručnjak Nebojša Krstić rekao je da od kad zna za sebe neki političari pričaju o Koridoru 10 i da svaka vlast spektlaukarno najavljuje početak radova, ali da smo danas došli do dana kada je on i završen i to je uradila SNS.
- Ovakva prilika kada se završi ovkav jedan autoput je pojedinim mestima dala na značaju, i mi smo sada čuli za neka mesta za koja pre nismo znali. Evo, znamo da je kod Boncareva vrhunski tunel od 700 metara. Autoput je nešto što na dramatičan način menja budučnost Srbije na bolje. Svaki autoput je kao neka vrsta aorte koja donosi novu oksigenisanu krv u organizam.
Kako je on rekao ovaj put nam pomaže u našim EU integracijama.
- Ovaj autoput je od životne važnosti za Srbiju. A pametnije je za sve opozicione stranke da dođu danas i da kažu našoj Vladi i našem predsedniku bravo. To bi im bilo mnogo korisnije nego pisanje zlobnih tvitova.
Prema njegovim rečima izgradnja autoputa ne sme da bude nešto što nas deli:
- Ovaj autoput prolazi kroz pasivne krajeve naše zemlje, odakle narod odlazi trbuhom za kruhom čim stasaju. Ovaj autoput ima značaj u tome što će ljudima koji tu žive dati mogućnost da žive zahvaljujući tom autoputu – rekao je on Krstić i dodao da su to njegove projekcije u mikro životu tog dela Srbije.
Kako je on rekao, bez Koridora 10 Srbija je bila zaobilažena pošro se išlo preko Rumunjie u Bugarske, iako je put bio duži za 160 kilometara, ali to je bio autoput, i bio je bezbedniji.