Svake godine hiljade putnika iz Srbije iskusi kašnjenje ili otkazivanje letova. Međutim, samo deo njih razume svoja prava kao putnika
Da saznamo više, razgovarali smo s Kaloyan Todorovim, iskusnim advokatom koji je kombinovao IT i zakonske sektore kao suosnivač SkyRefund-a.
SkyRefund je online platforma koja pomaže putnicima da ostvare kompenzaciju zbog kašnjenja leta. Naplaćuju 25% iznosa povrata novca ako se on ostvari. Ali ako putnici ne ostvare nadoknadu, oni ne naplaćuju ništa.
Šta je najbitnija stvar koju putnici u Srbiji moraju znati?
U slučaju remećenja leta— otkazanog leta, kašnjenja leta ili onemogućenja ukrcavanja na let, avio kompanija je dužna isplatiti kompenzaciju putnicima. Prema zakonima Srbije i EU, ovaj kompenzacija može doseći 600 evra. Svaki let se može kvalifikovati za kompenzaciju, uključujući i nisko budžetne, te čarter letove.
Štaviše, putnici svih narodnosti mogu potražiti povrat novca. U SkyRefund-u smo pomogli hiljadama građana Srbije da potraže svoju kompenzaciju.
Putnici koji su iskusili prethodno navedena remećenja leta mogu dobiti puni povrat novca tokom istih. Ovo uključuje troškove prevoza i smeštaja, kao i sve troškove za hranu i pica za vreme čekanja.
Statistički, samo mali postotak putnika je svestan svega toga, te veoma mali deo njih ikad pokuša ostvariti svoja putnička prava.
Koji su najveći izazovi SkyRefund-a?
Avio kompanije imaju veoma kompleksne procedure za ostvarivanje kompenzacije. Jedan od najvećih izazova za nas je uspostavljanje produktivne veze i komunikacionih kanala s njima, što nam je pomoglo da efikasnije sprovodimo prava naših korisnika.
Još jedna velika prepreka je bilo stvaranje obimne baze podataka letova. Međutim, ona sada SkyRefund-u dozvoljava da ustanovi sve detalje o letu. Znamo da li je let kasnio i koliko ili je let bio otkazan. Možemo saznati vremenske uslove na aerodromu. Najbitnije. Možemo proveriti da li se je remećenje leta desilo iz razloga za koji avio kompanija tvrdi da je uzrok.
Radeći s timom visokokvalifikovanih advokata od osnivanja, oslanjamo se isključivo na stručne pravne savete kada sprovodimo prava naših korisnika. To nam takođe dozvoljava da slučajeve naših korisnika odvedemo pred sud ako to bude potrebno.
Koja je bila vaša motivacija da osnujete kompaniju koja pomaže putnicima aviona?
Jedan moj vrlo dobar prijatelj je od mene tražio pomoć kada je let kojim je s porodicom trebao otići na letnji odmor otkazan. Pored tog leta, oni su potrošili još novca. Rezervisali su hotel, iznajmili auto, nekoliko izleta i još toga. Pored frustracije zbog toga što je njihovo dugo planirano putovanje propalo, takođe su morali snositi troškove značajnih finansijskih troškova.
Opsežno smo prostudirali legislaciju i zahtevali smo da avio kompanija plati kompenzaciju za otkazivanje njihovog leta i da im povrat novca za sve dodatne troškove. Ovo je započelo lančani proces komunikacije gde smo se morali nositi s mnoštvom dodanih zahteva i odredbi avio kompanije.
U tom trenutku smo moje kolege i ja shvatili da vrlo mali broj ljudi želi investirati toliko vremena i napora da dobiju kompenzaciju od avio kompanije. Smatrali smo da kompanije s vrlo veštim timom i jakom pozadinom u zakonu o prevozu zaista može napraviti razliku.