U proteklih 10 godina, na srpskim putevima stradalo je čak 25.000 motociklista, više od 60 odsto nezgoda desi se između vozača automobila i vozača motocikala, najčešći propusti automobilista su nedavanje pokazivača pravca i ne obraćanje pažnje na motocikliste, dok, pored nedovoljne obučenosti, vrlo čest propust motociklista je neprilagođena brzina, izjavio je danas predsednik Asocijacije za bezbednost motociklista Vladimir Jevtić
- Nama je u poslednjih 10 godina stradalo 25.000 motociklista. Dakle, pričamo o celom jednom gradu koga više nema. U poslednjem vikendu koji je za nama, poginulo je pet motociklista, pet mladih života... To su sve momci 18-25 godina, kada se govori o saobraćajnim nezgodama u kojim učestvuju motociklisti - precizirao je Jevtić za Tanjug.
Pogledati da li se u zoni nalazi neki motociklista
Ključni faktori rizika, pre svega, objašnjava, najčešće su konfliktne grupacije- vozači putničkih automobila i vozači motocikala, te kaže da se više od 60 odsto nezgoda desi između te dve grupacije i napominje da najčešći propusti koji se dešavaju kod vozača putničkih vozila su - nedavanje pokazivača pravca, zatim, korišćenje mobilnog telefona, a posebno ističe da vozači ne obraćaju pažnju na retrovizore.
- Ne obrate dovoljno pažnje na motociklistu. Recimo, pri brzini od 50 kilometara na sat, u sekundi prelazite oko 14 metara. Tako, motociklista će, vrlo često, pre nego što očekujete, doći bliže vama i zato je vrlo važno, posebno u zoni raskrsnice, dobro pogledati da li se u zoni nalazi neki motociklista. Obratite pažnju na retrovizore, nemojte da vam je teško. Takođe, motocikl se i čuje, kada ga čujete, vozači automobila, nemojte imati nagle promene brzine i pravca pre nego što ste se uverili gde je motociklista - savetuje Jevtić.
S druge strane, što se samih vozača motocikala tiče, Jevtić, pored nedovoljne obučenosti, kao vrlo čest njihov propust ističe- brzinu, posebno kod vozača sportskih motocikala i smatra da je vrlo teško očekivati da će neko ko ima 24 godine i vozi motocikl od 1.000 kubika- voziti 50 na sat.
- Znate kako, ljudi su mladi, adrenalin radi, svi ostali hormoni i pokušavaju da se dokažu preko tog motocikla. Dakle, lakše sa gasom, a posebnu pažnju obratite u zoni raskrsnice, kada prilazite motociklom, gas dole i to je jako važno. Takođe, koristite odgovarajuću zaštitnu opremu, trudite se da ona bude visoko uočljiva (high visibility gear), kao što je ova kaciga - rekao je Jetić, pokazujući svoju kacigu jako upadljive i reflektujuće zelene boje.
Jevtić ističe da sada postoje motocikli koji su veoma brzi u gradskim uslovima vožnje i da je prošle godine postignut rekord od 400 km/h, te smatra da se i zbog performansi modernih motocikala mora raditi na dodatnoj edukaciji u obuci.
- U Srbiji je to prva stvar. Ne može se vršiti obuka za motocikle u auto školama. Dakle, moramo imati moto škole i to je ono ka čemu treba težiti. Evo 2017. je, a i dalje pričamo o samoobuci. Skoro 99 odsto naših vozača je samoobučeno i tu leži najveći problem. Ne može posle par nekih jednostavnih elemenata u izvođenju manevara motociklom da se kaže da je neko osposobljen za vožnju motocikla - napominje Jevtić.
Akcija MUP i ABS za sigurnost motociklista
Uprava saobraćajne policije najavila je strožu kontrolu vozača motocikala zbog učestalih udesa. Agencija za bezbednost saobraćaja (ABS) priključila se ovoj akciji MUP, te će od danas zajedno učestvovati u nizu preventivnih aktivnosti, a koje uključuju tribine u srednjim školama i podelu edukativnog materijala i kaciga tokom kontrole saobraćaja. Cilj je da se ukaže na opasnosti koje vrebaju motocikliste. U okviru ove zajedničke akcije, pored edukacije vozača motora, skrenuće se pažnja i vozačima automobila na motocikliste. Deliće se "hengeri" na retrovizore parkiranih automobila, koji pozivaju vozače da ne treba samo da "bace pogled na motocikliste", već da dobro pogledaju i tako sačuvaju život svakom vozaču dvotočkaša. Ovoj akciji će se, pored Beograda, priključiti i lokalni Saveti za bezbednost saobraćaja grada Niša, Aleksinca, Kovina i Kule.
Kaže i da njegova Asocijacija za bezbednost motociklista radi i treninge bezbedne vožnje, koji su se, kao dopunska obuka, pokazali kao vrlo korisni.
Nebezbedno ponašanje motociklista u gradskim gužvama
Jevtić je posebno napomenuo veoma učestalo i nebezbedno ponašanje motociklista u gradskim gužvama- provlačenje motociklom između kolona i istakao da je to zabranjeno zakonom.
- Provlačenje motociklom zabranjeno je zakonom. Tu stavljamo tačku. Motociklisti, nemojte se provlačiti i nemojte se provlačiti kada se kolona kreće. To je zabranjeno, nemojte to raditi, rizik da stradate veoma je veliki - naglašava Jevtić.
Kaže da, na primer, u Francuskoj postoje obuke gde se uči na koji način da se "provuče između kolona", da to bude bezbedno i da se to isključivo radi kada kolona stoji, i pri brzinama do 15 km/h.
Takođe, Jevtić smatra da roditelji ne treba da popuste upornosti deteta, ako želi skuter, moped, bez adekvatne obuke i zaštitne opreme.
- Kupi, kupi, vi kupite, pa ne posvetite dovoljnu pažnju odgovarajućoj zaštitnoj opremi, ne uzmete je i ključna stvar, niste dete dovoljno obučili i edukovali za taj vid vožnje. Isto je, kao da ste detetu dali napunjeno oružje i očekujete da će sve biti u redu. Neće sve biti u redu - napominje Jevtić.
Naveo je i da je rizik da se strada u vožnji sportskog motocikla 10 do 15 puta veći u odnosu na neki komercijalni motocikl ili skuter, a da je najveći rizik da se strada na motociklu u prvih 12 meseci vožnje i da za svaku narednu sezonu, kako kaže statistika, opada za nekih sedam odsto.