AKTUELNO

Vozač "Niš-ekspresovog" autobusa Milan Zdravković, kome se sudi za tešku saobraćajnu nesreću u kojoj je 21. decembra 2018. godine, nakon sudara sa vozom, poginulo osmoro putnika dok ih je 28 povređeno, sve vreme je gledao u pod tokom kratkog svedočenja Srđana Ilića, oca poslednje žrtve Lene Ilić (16), na današnjem ročištu u Osnovnom sudu u Nišu.

Lena je bila putnica u autobusu kada je zadobila teške povrede glave, a preminula je 17. maja ove godine, posle skoro pet meseci borbe, uprkos naporima lekara Klinike za anesteteziju i intenzivnu terapiju KC Niš da joj spasu život.

Njen otac Srđan na današnjem ročištu je dao iskaz pred sudom, rekavši da se pridružuje krivičnom gonjenju i da ističe imovinsko pravni zahtev, a tokom njegovog kratkog obraćanja sudu, Zdravković, je sve vreme gledao u pod.

Na današnjem ročištu, sud je naložio dopunsko veštačenje kako bi se utvrdilo koliki je zaustavni put voza koji je učestvovao u udesu. Pročitan je izveštaj mešovite komisije preduzeća Infrastruktura Železice Srbije koji je pristigao ali kako u njemu nije bilo potrebnih podataka koji se odnose na dužinu zaustavnog puta. Sudija Bojan Pavić rekao je da će od Železnice biti ponovo zatraženi podaci relevantni za kočenje i da se istovremeno izda naredba za sprovođenje eksperimenta kojim bi se u prisustvu veštaka izmerila dužina kočenja pri brzini od 68 kilometara na čas kojom se voz kretao najbrže pre nesreće. Takođe, od Direkcije za izgradnju grada - upravljača putem koji se u Donjem Međurovu ukršta sa prugom, biće zatraženo projekat takozvanog “trougla preglednosti” kao i podaci o poslednjem nadzoru.

U dosadašnjem toku suđenja saslušani su članovi porodica nastradalih I povređeni u udesu, mašinovođa I kondukteri. Pregledan je i snimak iz unutrašnjosti autobusa na koljem se videlo da se vozač autobusa nije zaustavio kraj saobraćajnih znakova “andrejin krst” i “stop”, a morao je niti je pogledao levo i desno prilikom prelaska pruge dok je analiza tahografa pokazala da se nije zaustavio, sve do naletanja voza.

Poginulo sedam, povređena 29 putnika

U nesreći je poginulo osamosoba a 29 su povređene teže ili lakše. Na licu mesta poginuli su Aleksa Dimitrijević (15) iz Novog sela i Bogomir Lazić (75) i Danijela Stanković (48) iz Čokota, dok su u KC u Nišu u toku operacija, podlegli povredama Nataša Janković (42) i Marijana Kocić (16), obe iz Čokota. Gajtana Stamenković (78) iz Donjeg Međurova preminula je 29. decembra u intentivnoj nezi a nakon nje, 2. januara ove godine i Vlastimir Đorđević (65) iz istog sela. Poslednja žrtva, Lena Ilić (16) preminula je u KC Niš 17.maja. Teško i lakše povređena su još 28 putnika.

Veštak saobraćajne i mašinske struke Dragan Marković, izjavio je na jednom od ranijih ročišta da je neproipisno ponašanje vozača autobusa glavni razglog udesa ali da je i mašinovođa doprineo težini posledica udesa svojim neblagovremenim radnjama jer je kasno počeo da daje zvučno upozorenje.

- Osnovni uzrok nastanka snaobraćajne nesreće nalazi se u nepropisnom i nebezbednom ponašanju vozača autobusa koji nije zaustavio autobus ispred saobraćajnog znaka “stop”. Iznosim svoje lično mišljenje kao veštak da je težini posledica doprineo i mašinovođa svojim neblagovremenim radnjama, u ovom slučaju, davanjem zvučnog signala - rekao je ranije veštak Marković.

Da podsetimo, veštak je utvrdio da se voz kretao maksimalnom brzinom od 68 kilometara na čas kada je započeo kočenje, da je imao brzinu 67 kilometara kada je akrivirana sirena a da je na naleteo brzinom od 66 kilometara na čas na autobus koji je prelazio prugu brzinom od osam kilometara na čas. U momentu kada se autobus nalazio kod saobraćajnih znakova “stop” i “andrejin krst”, voz je bio na 70 metara od prelaza. Mašinovođa je prvi put koristio kočnicu na 27 metara od mesta sudara a sirenu na 17 metara od mesta udesa. Na 27 metara udaljenosti, autobus je već bio prednjim delom na putnom prelazu, a na 17 metara je bio na sredini prelaza.

#Autobus

'