Danas je poslednji dan kada se može jesti mesto pred Vaskršnji post, jer već sutra počinje siropusna nedelja, kada se meso više ne koristi u ishrani već samo beli mrs. Današnji dan se naziva i "Mesne poklade", jer pada u Mesopusnoj nedelji.
Pretposlednja, pripremna, sedmica pred Vaskršnji post, kako piše crkveni kalendar, naziva se Mesopusna nedelja u toku koje je dozvoljena upotreba mesa. Završava se Mesnim pokladama, iza koje dolazi Siropusna nedeljea.
U Mesopusnoj nedelji, Crkva se seća Strašnog Suda i toga dana se u hramovima čita Hristovo kazivanje o Poslednjem Sudu. Ova nedelja se sa pomenutom uspomenom slavila još u VI veku, o čemu nam svedoči kondak koji je napisao Sv. Roman Melod.
Ova sedmica se naziva i Zadušna nedelja, jer su u subotu te sedmice uvek zadušnice. Na Kosovu je još zovu i Osovita nedelja. U timočkim selima se naziva Uršna nedelja, kod Crnogoraca se naziva Debela nedelja i Redovna nedelja. U centralnoj Srbiji se naziva Šarena nedelja.
U ovu nedelju se ne prave svadbe, veridbe, kumstva, pobratimstva, ne uzimaju se pozajmice, niti se daje na zajam, ne gradi se kuća, niti nešto oko kuće. U Sremu se u tu nedelju kolju svinje i priređuju gozbe, jer je to vreme pred Mesne poklade.
Mesne poklade se u Popovom polju nazivaju i Male poklade i kad one prođu Popovčani zaposte i tada se ne jede meso do Vaskrsa.
U Hercegovini se u večerima poklada sakupljaju prijatelji, rođaci i susedi po guvnima i zabavljaju uz šalu i razne igrarije, a kad počne da pada mrak pale veliku vatru i sede do ponoći. Za poklade se obično sprema bogata trpeza i pozivaju siromašniji susedi i prijatelji da se i oni dobro omrse u zajedničkom obedovanju.
U većini krajeva, u toku dana ili večeri mlađi svet vodi glavnu reč; zbija razne šale po selu ili odlaze na neka poznata mesta u okolini gde se zabavljaju. Raznorazne igre pod maskama tzv. "mačkare" izvodile su se u okolini Bileća i Gacka.
Maskirana mladež u Popovom polju ide od kuće do kuće i zbija razne pošalice na opšte veselje ukućana i zbog toga dobija ćar; razne sitne poklone u jelu i piću koje posle zajedno pojedu i popiju. Ozbiljniji muškarci domaćini i stariji ljudi sede okupljeni kod jednog domaćina i časte se do ponoći.
Autor: