AKTUELNO

Upotreba žumanca kao veziva za pigmente je tehnika poznata od davnina. Istraživanja su pokazala da se ovaj metod koristio i za boje kojima su naslikane predstave u Nestorovoj palati u Pilosu, u Grčkoj, oko 1200. godine p.n.e.

Tek mnogo kasnije, u 15. veku će se u Evropi desiti promena u slikarskim tehnikama, kada će majstori početi da koriste uljane boje.

Studije sprovedene na nekim od najvažnijih dela renesansnih umetnika - Sandra Botičelija ili Leonarda da Vinčija, otkrili su dokaze o tragovima jaja na njima. Stručnjacima je ova tehnika mešanja žumanaca i ulja poznata već duže vreme - ali ono što im nije bilo jasno jeste koja je bila svrha svega toga.

Međunarodni tim hemičara je odlučio da otkrije zašto su veliki majstori u svojim delima koristili žumance u uljanim bojama, tokom 16., 17. i ranog 18. veka. Da bi to uradili, dodali su žumance raznim vrstama ulja da vide kako ono utiče na njih.

- Postoji vrlo malo pisanih izvora i ne postoji nijedan naučni rad koji je ranije urađen da bi se ova tema istražila - kaže Ofeli Rankuet, istraživač na Institutu za tehnologiju u Karlsrueu i glavni autor studije, objavljene u časopisu Nature Communications.

Dakle, da bi sproveli eksperiment, istraživači su naslikali tri slike. Prvu od pigmenta mlevenog sa lanenim uljem, druga je imala gotovo identičnu mešavinu s tim da je dodato nekoliko kapi žumanca, dok je treća nastala od mešvine pigmenta i razblaženog rastvora žumanca pomešanog sa uljem. Rezultati otkrivaju da žumance može uticati na boje, u zavisnosti od toga kako je dodato i pigmenta koji se koristi.

- Promenom tehnike pripreme možete promeniti svojstva boje. Prema tome, dve boje sa istim sastavom mogu imati različite mikrostrukture i to će rezultirati različitim osobinama - kaže Ilaria Bonaduće, ​​istraživač sa Univerziteta u Pizi.

Studija takođe otkriva da je vlaga imala manji uticaj na boje kada je napravljena sa žumancetom. Kao i da tehnika pravljenja boja sa žumancetom produžava vreme sušenja, što takođe pomaže u zaštiti slika. Sve ovo ukazuje da su slikari znali da korišćenjem žumanca poboljšavaju kvalitet svojih slika, kako tvrde istraživači.

- Prilično sam sigurna da nisu znali hemijska i fizička svojstva celog ovog procesa, ali su dobro znali šta rade - zaključuje Bonaduće.

Autor: