AKTUELNO

Nije za šalu!

Agencija za bezbednost saobraćaja podseća vozače da od 1. novembra do 1. aprila vozila moraju imati kompletnu zimsku opremu ukoliko su vremenski uslovi takvi da se na kolovozu nalaze sneg, led ili poledica.

Zimska oprema motornih vozila, osim za vozila tipa L, K, T i C, podrazumeva pneumatike za zimsku upotrebu, lance odnosno druge uređaje za povećanje trakcije na najmanje dva pogonska točka, dodaje se u saopštenju Agencije.

Dubina gazećeg sloja na pneumaticima mora biti minimum 4 mm. Takođe, u zimskoj opremi autobusa i teretnih vozila (M2, M3, N2 i N3) obavezni deo zimske opreme je i lopata, osim za vozila koja učestvuju u javnom gradskom prevozu.

Foto: YouTube screenshot

U navedenom kalendarskom periodu izvan naseljenih mesta obavezno je (u prtljažniku) imati lance ili druga sredstva za povećanje trakcije.

Kada se sneg nalazi na kolovozu, lanci se montiraju na pogonske točkove na onim saobraćajnicama gde je označena obavezna upotreba.

U naseljenim mestima vozila ne moraju biti opremljena lancima. Ukoliko su vremenski uslovi takvi da nema snega i leda, zimski pneumatici nisu obavezni.

Kolike su kazne ako nemate zimske gume?

U slučaju saobraćajne nesreće iako niste krivi, postoji mogućnost da zbog letnjih guma platite svu pričinjenu materijalnu, ali i nematerijalnu štetu. Ako je temperatura iznad nule, niste dužni da imate zmske gume. Policija neće sankcionisati nemanje zimskih guma ako nema snega i leda, osim u slučaju udesa i saobraćajne nesreće. Prošle godine kazne za upotrebu letnjih umesto zimskih guma kretale su se od 6.000 do 20.000 dinara, dok su za pravna lica od 100.000 do 800.000 dinara. Vozač koji izazove udes sa vozilom koje ima letnje gume može dobiti kaznu i do 45 dana zatvora. Kazna za lance za sneg je 3.000 dinara.

Agencija za bezbednost saobraćaja napominje da je korišćenje letnjih guma u zimskim vremenskim uslovima opasno, jer na temperaturi ispod sedam stepeni ovaj tip guma gubi svoju najvažniju karakteristiku, a to je dobro prianjanje na asfalt, i njihov zaustavni put prilikom kočenja je i do dva puta duži od propisanog traga koji ostavljaju zimske.

Nasuprot letnjim, dubina kanala na šarama guma za zimu je veća i ima ih mnogo više, dok u gazećem sloju gume takođe ima više malih kanala.

Sve to zajedno obezbeđuje dobro prianjanje za asfalt, ali i dosta kraći zaustavni put, što garantuje veću stabilnost vozila i sigurnost, napominje se u saopštenju.

Iz Agencije apeluju na sve vozače da poštuju saobraćajne propise i budu oprezni tokom vožnje, naročito jer je neretko usled magle smanjena vidljivost, kolovozi su klizavi, i povećan je rizik od saobraćajnih nezgoda.

#AMSS

'