Putnici koji su uplatili aranžmane preko turističke agencije "S. A. B. travel" i koji su izvisili za letovanja zbog toga što su ona otkazana mogu da očekuju obeštećenje u naredne dve do tri nedelje, ali ne u potpunosti!
Naime, garancija koju je izdala Nacionalna asocijacija turističkih agencija JUTA iznosi 300.000 evra, a putnici su, prema nezvaničnim procenama, oštećeni za oko 550.000 evra.
- Kad turistička inspekcija završi kontrolu agencije, otvoriće se polisa osiguranja, a oštećenim putnicima će za oko dve do tri nedelje krenuti isplate i to tako što će se suma svima ravnopravno raspodeliti - kažu u JUTA.
Nezvanične procene su da će putnici dobiti tek između 50 i 60 odsto novca koji su uplatili, a ostatak će, kako obećava vlasnik "S. A. B. travela" Stevan Buđić, biti isplaćen kad on proda svoje autobuse, što je sasvim neizvesno i stvara rizik da građani ponovo budu nasamareni.
Posledica ovog skandala je što su mnogi ljudi počeli da sumnjaju u sve turističke agencije, iako na tržištu rade agencije poput A1, Oktopoda, Big blua, Kon Tikija, Travellanda i drugih, koje su simbol profesionalnog poslovanja i godinama imaju kredibilitet na tržištu. Zbog prirode posla, mnoge turističke agencije su imale situacije da im se otkaže smeštaj u poslednjem trenutku, ali su učinile sve da putnici to ne osete na svojoj koži.
Jedan od takvih primera je agencija Travelland. Ona se 2016. godine suočila sa otkazivanjem hotela Holidays in Evia i Eretria Village u Grčkoj, koji su bez naznake potpuno bankrotirali. Tada Travelland nije izdao svoje putnike i ostavio ih na cedilu, već im je ekspresno omogućio uslugu u novom hotelu Simatro Beach, koji je bio i do dva i po puta skuplji od prvog!
Zato i Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS), u ime svih oštećenih putnika, od turističke inspekcije zahteva da počne da podnosi krivične prijave protiv odgovornih u turističkim agencijama.
- Nakon što je pravni tim NOPS dokazao da pojedine agencije i nakon "oduzimanja licence" nastavljaju da posluju i varaju putnike, samo pod drugim imenom, više je nego očigledno da sve mere koje turistička inspekcija preduzima nisu dovoljne da spreče kriminalnu delatnost u tom sektoru - rekao je predsednik NOPS Goran Papović, dodajući da je aferama narušeno i poverenje u agencije koje savesno posluju.
Travelland
Naši putnici su sigurni
Miloš Jovović, direktor turističke agencije Travelland, koja ima tradiciju dugu 22 godine, kaže za Kurir da je tokom svog poslovanja agencija imala na hiljade klijenata koji su posle putovanja bili zadovoljni:
- Osećamo potrebu da se distanciramo od pređašnjih nemilih događaja, jer kao ozbiljan privredni subjekat možemo da kažemo da su svi naši komitenti zadovoljni dosadašnjom saradnjom. Nismo imali problem sa solventnošću, računi nam nikad nisu bilu u blokadi, dobavljači su uvek isplaćeni na vreme, a klijenti zadovoljni. Travelland poseduje sve neophodne licence i dozvole za obavljanje ove delatnosti, pa tako i polisu insolvetnosti osiguravajuće kuće kojom su naši putnici osigurani u slučajevima insolventnosti i naknade u slučaju štete nanete putniku.
Postoji rešenje
Državo, traži bankarske garancije
Ovakve neprijatne situacije, u kojima su najveće žrtve putnici, mogle bi da se preduprede. Upućeni kažu da je jedan od načina da država za sve turističke agencije uvede rigorozna pravila i da im traži da polože vredne bankarske garancije pre početka poslovanja. Na taj način putnici bi imali čime da nadoknade štetu ukoliko dođe do otkazivanja putovanja.