Novi Zakon o planiranju i izgradnji omogućiće rešavanje problema i transparetnost procesa u toj oblasti, veće učešće javnosti i ubrzavanje procedura što će omogućiti da se nastavi trend rasta u građevinarstvu koje je veoma važno za dalji razvoj i napredak Srbije, izjavio je danas ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić.
On je, gostujući na televiziji Prva, rekao da zakoni postoje da bi se vremenom menjali i prilagođavali životu odnosno da bi se procesi učili lakšim i transparentnijim, te podsetio na novine donete prošle godine izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji.
“Tada smo uveli novine kao što je ta da informacije o lokaciji prebacimo na projektne biroe čime smo ubrzali taj proces. Takođe, omogućili smo da se prilikom gradnje moraju poštovati sertifikati zelene gradnje, da se lakše postavljaju elektropunjači, a procese tokom same gradnje smo učinili takvim da investitori, naravno uz poštovanje zakona, mogu mnogo brže i lakše da rade”, rekao je Vesić.
S obzirom na to da je postojeći zakon pretrpeo dosta izmena, ministar je rekao da je vreme da se donese novi zakon koji će, kako kaže, biti produkt velike javne rasprave u kojoj će učestvovati svi koji učestvuju u procesu izgradnje, kako investitori tako i opštine, oni koji izdaju građevinske dozovle, privreda, udruženja potrošača odnosno oni koji su korisnici – svi koji na bilo koji način mogu da doprinesu tome da se dobije dobar zakon koji će rešiti probleme.
“Ima tu različitih ideja, a jedna od njih je da se dozvoli da građevinske dozvole do određenog broja kvadrata mogu da izdaju projektni biroi što je slučaj u mnogim zemljama sveta čime bi se ubrzao proces izdavanja, posebno malih građevinskih dozvola koje su ljudima važne da renoviraju stan i slično”, rekao je Vesić.
Takođe, dodao je da je ideja se novim zakonom uradi nešto i po pitanju izdavanja upotrebnih dozvola to jest da to mogu da rade tehnički biroi koji već rade tehnički prijem.
“U svakom slučjau, sve promene koje će se dogoditi biće u cilju transparentnijih procesa, većeg učešća javnosti i ubrzavanja procesa kako bi u građevinarstvu mogli da nastavimo trend koji imamo, a koji pokazuje da građevinarstvo već u prva dva kvartala ove godine učestvuje sa 5,9 odsto u bruto domaćem proizvodu što je ogroman rast u odnosu na 2012. godinu”, rekao je Vesić.
Istakao je da vrednost koju je građevinarstvo donelo našem BDP-u u ovom periodu iznosi 1,1 milijardu evra i dodao da je građevinarstvo veoma važno za dalji razvoj i napredak Srbije, te da će u tom smislu novi Zakon o planiranju i izgradnji pratiti te procese.
Govoreći o Zakonu o održavanju infrastrukture koji je u pripremi, ministar je rekao na tom zakonu insistira veoma mnogo zato što u Srbiji, ali i drugim zemljama, kada se nešto izgradi, to se uglavnom ne održava.
“Imate mnogo mostova, nadvožnjaka, podvožnjaka, razlicictih infrastrukturnih objekata koje apsolutno niko ne održava i onda posle 10, 15 godina treba da se uloži veliki novac u popravku što ne bi bio slučaj da se to na vreme održavalo odnosno da se svake godine ulagalo po malo u održavanje”, rekao je Vesić.
Zato će, ističe, Zakon o održavanju infrastrukture da definiše nadležnost i za svaki infrastrukturni objekat moraće da postoji upravljač - lokalna samouprava, republika, pokrajina, javno preduzeće…
“Postojaće registar infrastrukturnih objekata i obaveza upravljača da odvaja deo budžeta za održavanje tih objekata. To je dobro za bezbednost ljudi, a i manje će se trošiti novca za rekonstrukciju tih objekata i to je nešto što moramo da uradimo jer sve što radimo, ne vredi ako se dobro ne održava”, rekao je Vesić.
Ministar je pomenuo i izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja koje priprema Ministarstvo unutrašnjih poslova, a u čijoj izradi aktivno učestvuje Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
“Bićemo vrlo rigorozni u traženju drakonskih kazni za one koji u saobraćaju ne poštuju propise jer zaista mislim da je vreme da se to uradi pošto očigledno neki ljudi ne mogu drugačije, nego drakonskim kaznama da se nauče da ne ugrožavaju ne samo sopstveni već i živote drugih ljudi u saobraćaju”, rekao je Vesić.
Naveo je da je jedan od predloga ministarstva na čijem je čelu da se zabrani otvoreni teret na kamionima bez cirade na auto-putevima.
“Sada se dešava da se taj teret prosipa čime se ugrožava bezbednost ljudi na auto-putevima tako da ćemo i to uvesti, kao i potpunu zabranu preticanja teretnjaka na auto-putevima. Osim toga, tražili smo još neke izmene kao što su kazne za pokrivanje tablica koje će biti veoma visoke”, dodao je ministar Vesić.