Internet prevare za cilj imaju da građanima "ukradu" podatke sa platnih kartica, nakon čega najčešće isprazne bankovne račune jer bez problema mogu da podignu novac kada imaju lične podatke.
"Izvršena je prodaja Vašeg proizvoda, zbog nepotpunih informacija ne možemo da isplatimo iznos", "Ostavite podatke sa Vaše kreditne kartice kako bismo mogli da prebacimo novac, Pošte Srbije"…ovakve poruke dobilo je nekoliko naših čitalaca, sa sajta za prodaju odeće, obuće i ostalih predmeta, "mojekrpice.rs", za koje se ispostavilo da su jedna od mnogih internet prevara koje su u porastu, kako u Srbiji tako i u svetu.
Klikom na ponuđeni link posetioca vodi na sajt domena posta-rs.transfering-ordered.com, gde slede nova uputstva.
- Kupac je platio vašu robu i troškove dostave. Sada morate potvrditi plaćanje debitnom ili kreditnom karticom. Tada ćemo moći preneti novac na vaš bankovni račun. VAŽNO ZNATI! Moraćete se dogovoriti s kurirom o susretu u roku od pet dana od prijema plaćanja - navodi se u poruci koju je dobila naša čitateljka.
- Stigao mi je mejl u kom se navodi da je proizvod na tom sajtu prodat, a u okviru poruke se nalazio i link ka kategoriji "razgovori" gde prodavac i kupci komuniciraju. Dakle, ništa neuobičajeno. Međutim, tu se onda navodi da je kupac izvesna A. Abramović, da je uplatila sve unapred i da, ako imam dodatnih pitanja, idem na sajt Pošte, ostavim broj telefona u četu i dobijem sve odgovore. Tamo, međutim, na ne tako sjajnom srpskom, od mene traže podatke sa kreditne kartice, kako bi se uplata do kraja izvršila. Već posle prve poruke je bilo jasno da je prevara, podatke nikad ne ostavljam, ali mi je čudno koliko su detaljno iskoristili i domen mi logo Pošte, da na prvi pogled sve deluje kao da je potpuno legalno i bezbedno - rekla je ona za Mondo.
Pomenuti sajt bazira se na "eco-friendly" konceptu i pre svega promoviše reciklažu. Kako se u opisu načina njihovog poslovanja navodi, registracija i oglašavanje su besplatni, a korisnici sami biraju da li žele da prodaju, razmene ili poklone određeni komad garderobe ili aksesoara.
Obratili smo se na adresu koja je navedena na zvaničnom sajtu, kako bismo saznali da li su imali slične prijave korisnika, ali do objavljivanja ovog teksta nisu nam odgovorili na poruke.
S druge strane, čini se da iz “Pošte Srbije” nisu iznenađeni pokušajima onlajn prevare ove vrste i to koristeći njihov logo, pa su određene smernice za građane, kako da se zaštite, već spremne.
- Počinioci ovih prevara, najčešće koriste SMS poruke ili onlajn aplikacije za razmenu poruka i imejlove sa namerom krađe ličnih podataka i podataka o platnim karticama, a sve u cilju ostvarivanja finansijske dobiti - navode iz Pošte Srbije.
Potrebno je da detaljno istražite od koga je poruka stigla i sadržaj iste.
- Ukoliko primetite da je poruka napisana lošim srpskim jezikom, ili su izmešana dva pisma - latinica i ćirilica, ili dva jezika – engleski i srpski, najverovatnije se radi o prevari", objasnili su nam.
Meta ovog tipa prevare su najčešće lica koja vrše prodaju na kupoprodajnim sajtovima. Njima se putem neke od aplikacija za komunikaciju, obično na lošem srpskom jeziku, javljaju navodni kupci sa nepoznatim brojevima telefona koji su najčešće iz inostranstva ili, poput ovog slučaja naše čitateljke, sajtom koji podseća na "Pošte Srbije", ali se tek uvidom u domen shvata da je reč o drugom sajtu.
Prodavcu se saopštava da je proizvod kupljen, nakon čega mu se, navodno u ime administratora platforme za e-trgovinu, dostavlja link sa objašnjenjem da je navodni kupac već uplatio sredstva preko aplikacije "Post ekspresa" i traži da u određena polja unese podatke sa bankovne kartice (broj kartice i CVV broj) kako bi se izvršila uplata prodavcu.
Kada prodavac unese podatke, lice koje vrši prevaru ima mogućnost da podigne sva raspoloživa sredstva sa bankovnog računa prodavca, nakon čega prekida svaku vrstu komunikacije sa istim.
Iz Pošte Srbije, međutim, upozoravaju da na ovaj način nikad ne komuniciraju sa klijentima i ne nude ovakav vid razmene finansijskih sredstava između prodavca i kupca.
I Ministarstvo unutrašnjih poslova nedavno se oglasilo kako bi građane upozorilo na porast internet prevara, dalo smernice kako da se od takvih slučajeva zaštite i pozvalo da ne ostavljaju lične podatke na neproverenim kanalima.
- Neupadljive šeme koje su nekada zahtevale složene planove sada su samo par klikova za kriminalce da uzmu sve što imate. Zaštitite svoje podatke i privatnost na internetu! Budite mudri, proverite izvore informacija, i nikada ne delite lične podatke sa nepoznatim osobama - navodi se u objavi.
Šta ako ipak ukucate svoje lične podatke?
Ukoliko ipak budete nasamareni na ovaj način, iz Narodne banke Srbije upozoravaju da je neophodno odmah se javiti svojoj banci i blokirati kartice. To je moguće učiniti pozivom na brojeve kontakt centara ili pisanim putem, a građanima je dostupna i brošura "O čemu treba voditi računa pri korišćenju platnih kartica na internetu", koju je izdala NBS radi informisanja javnosti sa koracima koje građani mogu preduzeti kako bi bezbedno koristili finansijske proizvode i plaćali usluge na internetu.
Autor: Marija Radić