Ugovor o grantu Okvira za investicije za Zapadni Balkan u vrednosti od 16 miliona evra za projekat izvlačenja 21 broda nemačke flote potopljene u Dunavu tokom Drugog svetskog rata potpisali su danas Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Ministarstvo za evropske integracije i Evropska investiciona banka.
Ugovor su potpisali ministar građevinarstva Goran Vesić, ministarka za evropske integracije Tanja Miščević i potpredsednik Evropske investicione banke Robert De Grut, u prisustvu šefa Delegacije Evropske unije u Srbiji Emanuela Žiofrea.
Ministar Vesić je podsetio kako su ovi brodovi potpoljni pre više od osam decenija.
"Pre 80 godina kada su saveznici ušli u Evropu i kada se Drugi svetski rat bližio kraju, flota Crvene armije je ušla u naš deo Dunava, koji delimo sa Rumunijom potiskujući naciste prema Berlinu. Tu ih je sačekala nemačka flota koja je brojala više 200 brodova. Tada je nemački komandant odlučio da potopi sve brodove, kako bi zaustavio napredovanje sovjetske rečne flote i tako je došlo do možda i najvećeg rečnog potapanja brodova u Drugom svetskom ratu. Od tada je prošlo 80 godina, izvađeno je svega nekoliko brodova bez čega Dunav uopšte nije bio plovan", objasnio je Vesić.
Kako je rekao ministar, u okviru ovog projekta sa EU, ukloniće se 21 brod.
"To su brodovi koji se nalaze na samom rečnom putu, a onda ćemo pričati o tome kako da se ukloni ostatak od skoro 200 brodova, jer ne postoji tačan podatak koliko ih je. Ono što je bio problem, zbog čega je sve ovo tako dugo trajalo, jeste to da su brodovi potopljeni zajedno sa municijom, granatama i svim drugim eksplozivnim sredstvima, tako da je svaki brod neophodno bilo ispitati a neke deminirati", naglasio je ministar.
Vesić je podsetio da jedino EU daje grantove Srbiji i zahvalio na tome.
"Mi to razumemo kao njihov znak da žele da Srbija bude članica EU i da je Srbija deo jedinstvenog evropskog prostora i nastavićemo naravno da radimo na tome", rekao je on.
Podsetio je da postoje i drugi projekti sa EU i EIB.
"Kao što je pruga Beograd- Niš, prevodnica preko Dunava odnosno na Đerdapu koja će ove nedelje biti završena, što ubrzava prevoz na reci", rekao je Vesić.
Podsetio je i na grant koji je Srbija dobila i za obilaznicu koja se radi oko Niša, zatim za rekonstrukciju pruge Niš- Dimitrovgrad.
Dodao je da postoji mnogo projekata koji se rade i koji će se raditi na reci Dunav.
"Sada radimo dve luke, radimo Bogojevo i Sremsku Mitrovicu, upravo s EU i Europskom investicijskom bankom. Radićemo mi iz našeg budžeta luku Prahovo, rekonstrukciju luke. Povezaćemo luku Prahovo sa železnicom, sa bugarskom lukom Vidin, koje je takođe na Dunavu. Imamo projekte u Beogradu za zelene luke. Tako da će puno biti zajedničkih projekata na koje računamo", rekao je ministar.
Vesić je rekao da sa EU Srbija realizuje projekte za dobrobit svih građana i njihov svakodnevni život.
Vesić je rekao da odmah počinje vadjenje prva četiri broda i da će taj posao da bude završen do kraja ove godine.
Šef delegacije EU u Srbiji Emanuele Žiofre naglasio je da će grant od 16 miliona evra biti donacija za vađenje brodova nemačke potpoljene flote iz Drugog svetskog rata iz reke Dunav kod Prahova.
"Dok gradimo budućnost zajedničke evropske sudbine Srbije i Evropske unije, moramo da se pozabavimo i onim što se dešavalo u prošlosti. Sama EU izgrađena je na temeljima saradnje između zemalja i naroda Evrope nakon Drugog svetskog rata. Zato je važno da ostajemo verni ovim pretpostavkama podržavajući projekte usmerene na suočavanje sa prošlošću i zajedničku izgradnju prosperitetne budućnosti za ljude Evrope", rekao je Žiofre.
On je rekao da EU ostaje posvećena tome da pomogne Srbiji da unapredi efikasnost svoje transportne mreže.
"Sa agendom povezivanja, EU podržava plovnost onoga što zovemo koridor Rajna-Dunav, koji je ključni plovni put koji povezuje Srbiju i njene susede, Srbiju i Evropsku uniju. Dakle, ovaj projekat će značajno poboljšati plovnost reke Dunav. Uklanjanje plovila učiniće plovidbu Dunavom bezbednijom, zelenijom i efikasnijom. To će smanjiti opasnosti po životnu sredinu i povećati bezbednost duž reke", dodao je on.
On je dodao da je ovo deo ekonomskog i investicionog plana za Zapadni Balkan, koji ima za cilj ekonomski oporavak i rast konkurentnosti i regionalne integracije.
"Ovih 16 miliona evra granta, uz kredite Evropske investicione banke po veoma povoljnim uslovima, pomoći će modernizaciji plovnih puteva Srbije u skladu sa najvišim evropskim standardima EU. Ovde smo da učinimo Dunav zelenijim, bezbednijim i moramo da se setimo da je Dunav reka koja povezuje Srbiju sa susedima, reka koja spaja Evropljane, reka koja je deo našeg zajedničkog nasleđa i našu zajedničku, prosperitetnu budućnost", naveo je šef Delegacije EU u Srbiji.
Potpredsednik Evropske investicione banke Robert De Grut rekao je da mu je veliko zadovljstvo što je danas prvi put u Srbiji i da prisustvuje potpisivanju bespovratnih sredstava od 16 miliona evra.
Kaže da podržava planove sprske vlade da pojača transport rekama i dodaje da su prepoznali značaj ovog projekta, kako bi se olakšao transport na reci Dunav.
"U svetu gde su potrebe za investicijama velike, partnerstva su od suštinskog značaja. Zato bih želeo da naglasim da se ovaj posao obavlja u okviru tima za EU, jer udruživanje naših resursa, stručnosti i napora je veoma važno, jer nam omogućava efikasnije i značajnije korišćenje resursa, kombinovanjem zajmova i grantova. To znači finansijski paketi koji imaju povoljne uslove za Srbiju. Na kraju krajeva, to koristi ne samo privredi zemlje, već što je najvažnije srpskom narodu", rekao je De Grut.
Dodao je da je ovaj grant posebno usmeren na uklanjanje potopljenih plovila na zajedničkom delu reke Dunav.
"I to je deo šire saradnje između Evropske investicione banke i Vlade Srbije. Proteklih godina smo Vladi Srbiji već dodelili 130 miliona dugoročnih kredita za povećanje kapaciteta i poboljšanje efikasnosti unutrašnjeg plovnog saobraćaja Dunavom i Savom u Srbiji", dodao je on.
Kako je naveo, zajedno sa železnicom, transport unutrašnjim plovnim putevima je zapravo energetski najefikasniji način transporta koji emituje najmanje ugljen dioksida po prevezenoj toni.
Autor: P. J.