Ministarka prosvete profesorka dr Slavica Đukić Dejanović izjavila je danas da je bezbednost u školama još nije na zadovoljavajućem nivou. Navodi i da se ništa ne sme kriti vezano za bezbednost dece, već da se o ovoj temi mora aktivno razgovarati. Ministarka prosvete osvrnula se i na nepovoljan položaj prosvetnih radnika ističući da je jako važno da bi se to popravi, da treba navoditi svetle primere ove profesije, kojih je neuporedivo više nego negativnih, koji se redovno ističu.
Đukić Dejanović navela je da se o bezbednosti dece i nastavnika u školama mora otvoreno govoriti i to ne sa tendencijom da se pravi senzacija, već da je važno videti koji su koraci koji će poboljšati ovu sferu.
- Bezbednost u školama još nije na zadovoljavajućem nivou. Do sada nismo predvideli nikakve procedure, niti mere kada je ulazak deteta u razred u pitanju. Mi ćemo morati da pooštrimo taj segment - kaže ministarka Đukić Dejanović.
Navodi da je i ranije bilo nasilja u školama, ali ga sada mora biti mnogo manje, izjavila je ministarka i dodala da iako je vidljivost podignuta do pristojnog nivoa, a neophodno je uvesti i dodatne mere za prevenciju.
- Moraćemo da ih malo konkretizujemo. Imamo ta podzakonska akta koja su predvidela šta ako učenik uradi nešto, šta ako zataji bilo ko u sistemu obrazovanja i vaspitanja. Preventivne mere su još uvek prepuštene autonomiji škole i to je dobro, jer ne može biti sve copy/paste. Ne može svuda biti isto, ali ćemo morati da radimo na tome šta je to zahtev države, ministarstva da prevencija bude obavezna na još višem nivou - kaže Slavica Đukić Dejanović.
Edukacija predstavnika školskih uprava o psihološkim stanjima deteta
Kako bi prosvetni radnici bolje prepoznali osobu koja je agitirana, znanje o unutrašnjim stanjima deteta mora da bude podignuto na što viši nivo.
- Mi smo predstavnike svih školskih uprava, a mi ih imamo u Srbiji sedamnaest, edukovali, a to su radili stručnjaci Instituta za mentalno zdravlje, o psihičkim karakteristikama deteta. Dakle, da mogu da prepoznaju napeto dete, tužno dete, dete koje ima problem sa socijalnim ponašanjem i da razumeju kako to dete fizički izgleda i kakve psihičke poruke može poslati i verbalne i neverbalne. Svi ti predstavnici školskih uprava su dalje bili u komunikaciji sa 2.600 pedagoga i psihologa osnovnih i srednjih škola, a onda oni su u obavezi da sa roditeljima i nastavnicima dalje rade - kaže ministarka Slavica Đukić Dejanović i ističe da je jedan od ciljeva ministarstva da se podigne nivo znanja o zdravstvenoj pismenosti u sferi mentalnog života učenika.
Pokušaj silovanja devojčice u Toponici
Đukić Dejanović osvrnula se i na slučaj devojčice koja je dugo trpela vršnjačko nasilje, koje je, prema rečima njenih roditelja eskaliralo u pokušaj silovanja i pretnje. Ona je istakla da je neophodno da, kada je konkretan slučaj u pitanju, raditi na retraumatizaciji kod devojčice i ostalih devojčica u školi.
- Škola mora preduzeti takve mere da se ovako nešto nikada ne ponovi. Neophodno je da škola napravi individualni program za edukaciju devojčice, koja sada ne pohađa školu, kako bi ona završila školsku godinu. Neophodan je i savetodavni rad uz obrazovne programe koje mora da savlada. Jako je važno da se ona što pre vrati normalnom životu koji će biti atraumatski - kaže ministarka prosvete Slavica Đukić Dejanović.
Ističe da je neophodan individualni pristup, kao i rad sa roditeljima.
- Deci se mora saopštiti činjenica da je život jako komplikovan. Najbitnije je da devojčica nikada ne oseti da je usamljena i da je stigmatizovana. Vršnjaci su tu najbitniji - kaže ministarka Đukić Dejanović.
Vršioci nasilja takođe ne smeju biti stigmatizovani, ističe Đukić Dejanović.
- Treba pokrenuti disciplinski postupak, smanjiti ocenu iz vladanja i izreći mere društvenokorisnog rada. To dete mora da radi po kazni, ali vaspitne i disciplinske mere koje škola preduzima, takođe ne treba da stigmatizuju decu koja ispoljavaju agresiju, već treba da ih vrate na pravi put - kaže ministarka.
Degradirajući status nastavnika
Govoreći o slučaju Bačke Palanke, gde je bivši učenik pretukao profesora upavši mu na čas, ministarka ističe da je ovde glavno pitanje za školu kako je to dete uspelo da uđe u nju.
- To je pitanje za školu i dežurne nastavnike koji su tom momenta bili na funkciji da o tome vode računa. Videćemo na koji način je dečak uopšte ušao u školu, šta je bila namera da uđe baš u taj prostor gde se incident dogodio, kako je uopšte izgledao taj dijalog. Nedopustivo je i nema nikakvog opravdanja za ovakvo ponašanje. Taj dečak ima 16 godina i njegova odgovornost stoji - kaže Đukić Dejanović.
Ministarka prosvete istakla je i da je neophodno status nastavnika podići na što viši nivo.
- Svi skupa moramo raditi na autoritetu profesora. Možemo početi jutro time da je taj i taj profesor pripremio decu za to i to takmičenje. Ako bismo rekli da je taj i taj profesor koji ima jako skromnu platu izdvojio za svoje učenike koji nemaju... Ima mnogo više valjanih profesora nego loših i mi treba da promovišemo nastavnike koji veoma uspešno obavljaju svoj posao - dodaje ministarka.
Autor: