Izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja i Pravilnik o načinu izdavanja, vođenja evidencije, izgledu i načinu postavljanja nalepnice za laka električna vozila omogućiće uvid u to koji od trotineta, kojih u Srbiji ima između 250 i 400.000 jesu laka električna vozila, a koji to nisu, rekao je danas zamenik načelnika Uprave saobraćajne policije Vladan Nikolić.
On je za Tanjug rekao da su se rukovodili činjenicom da je dobar saobraćajni sistem koji vodi računa pre svega o ranjivim kategorijama, gde se ubrajaju i vozači trotineta, kao i da će na taj način iz saobraćaja biti eliminani trotineti koji ne pripadaju grupi lakih električnih vozila.
Dodao je da nalepnica ne predstavlja registraciju, već potvrdu da je lako električno vozilo upravo vozilo to vrste.
"To su vozila na dva točka, imaju mehanički upravljač, bez mesta za sedenje, konstruktivna brzina im nije veća od 25 km na čas, snaga elektromotora im ne prelazi 0,6 kW, a masa praznog vozila ne prelazi 30 kg", rekao je Nikolić.
Pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Milan Ilić rekao je za Tanjug da je Agencija dobila ulogu da izdaje dozvole i vodi evidenciju o njima i da je u te svrhe angažovala Auto-moto savez Srbije (AMSS) i njegov Centar za motorna vozila. Dodao je da je glavni motiv za uvođenje sistema nalepnice povećanje bezbednosti saobraćaja i da je Agencija kriterijume za laka električna vozila definisala kao maksimalno prihvatljiv rizik za vozače trotineta u našim saobraćajnim i infrastrukturnim uslovima.
"Kako bismo kontrolisali da li ta vozila ispunjavaju uslove, moramo da imamo uvid uz to da neće biti zloupotreba, te smo došli do nalepnica, koje su nedvosmislen dokaz da se radi o vozilu koje ima propisane karakteristike", rekao je Ilić.
Dodao je da će nalepnice biti takvih tehničkih karakteristika da se ne mogu lako oštetiti ili uništiti.
Zamenik načelnika Uprave saobraćajne policije Vladan Nikolić rekao je da će policija posle 15. juna, što je inače rok za izdavanje nalepnica, započeti opsežnu kontrolu svih trotineta koji učestvuju u saobraćaju.
"Nije nam cilj da pišemo prijave, već da povećamo bezbednost svih učesnika u saobraćaju", naglasio je Nikolić.
Dodao je da svi vozači trotineta moraju imati zaštitnu biciklističku kacigu, kao i svetloodbojni prsluk u bilo koje doba dana, ukoliko se kreću po kolovozu, kao i da im prsluk neće biti potreban preko dana ukoliko se kreću biciklističkim stazama i trakama, kao i biciklističko-pešačkim trakama.
"Sva vozila moraju da imaju kočnicu, poziciona svetla, katadiopter, sirenu, moraju da budu vildljiva. Moraće da ispunjavaju sve uslove zakonske da bezbedno učestvuju u saobraćaju", naglasio je Nikolić.
Pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Milan Ilić rekao je da će vlasnik trotineta, ukoliko iz bilo kojih razloga nema tehničku dokumentaciju neophodnu prilikom podnošenja zahteva za izdavanje nalepnice, moći da se obrati dobavljaču trotineta, ili da se izvrši ispitivanje karakteristika na mestima za ozdavanje nalepnice, što će dodatno koštati.
Sagovornici Tanjuga ističu da je prilikom usvajanja novina bilo dilema oko toga da li trotineti mogu da saobraćaju na kolovozu, kao i da im je u donošenju konačne odluke pomoglo prađenje uporedne prakse u Evropi.
Ukoliko postoji biciklistička staza i traka na kolovozu na kojem je brzina ograničena na 30 km na čas, trotineti će smeti da se kreću tim kolovozom.
Kada je reč o kolovozu gde je brzina ograničena na 50 km na čas, njime će moći da se kreću punoletni vozači trotineta.
Kada je reč o maloletnim licima, trotinet mogu da voze deca uzrasta od 14 godina, i oni do 18. godine mogu da voze na kolovozu, odnosno biciklističkoj traci ili stazi, gde je brzina ograničena na 30 km na čas.
Procedura za registrovanje lakog električnog vozila podrazumeva da vlasnik lakog električnog vozila popunjava i podnosi zahtev za izdavanje nalepnice na propisanim obrascima i predajnim mestima sa liste koja je objavljena na zvaničnom sajtu Agencije za bezbednost saobraćaja Republike Srbije:
https://www.abs.gov.rs/admin/upload/documents/20240409114046-lev-spisak-lokacija.pdf).
Uz zahtev, neophodno je priložiti i tehničku dokumentaciju koja se dobija prilikom kupovine trotineta, kako bi se utvrdili: marka vozila, trajna nominalna snaga elektromotora, najveća konstruktivna brzina i masa praznog vozila. Potrebna je i fotokopija lične karte ili očitana lična karta, odnosno dokaz o upisu u registar pravnih lica za pravna lica.
Potrebna je i popunjena i potpisana izjava na propisanom obrascu koja se preuzima na predajnim mestima, kao i dokaz o uplaćenoj naknadi na ime izdavanja nalepnice.
Agencija podseća da su nalepnice za trotinete trajne i da ne zahtevaju godišnje obnavljanje, a nova se može idati na zahtev vlasnika trotineta, u slučaju oštećenja ili uništenja.
Dodaje se da izdavanje i postavljanje nalepnice ne bi trebalo da traje duže od 30 minuta, a neophodno je i da vlasnik doveze trotinet na lice mesta.
Sve dodatne informacije o načinu podnošenja zahteva, potrebnoj dokumentaciji i detaljnijoj informaciji o predajnim mestima, možete dobiti kroz kontakt formu putem imejla trotineti@amss-cmv.co.rs, kao i putem kol centra AMSS na broj 1987.
Autor: