Zimske gume su zakonska obaveza već duži niz godina.
Danas je prvi novembar i ako ste do sada odlagali zamenu guma na vašim automobilima krajnje je vreme da to uradite. Zimske gume treba koristiti od 1. novembra do 1. aprila, kada ih ponovo treba zameniti letnjim pneumaticima.
Za korišćenje letnjih umesto zimskih guma na putu prekrivenom snegom, ledom ili poledicom, kazne se kreću od 10.000 do 20.000 dinara za fizička lica, 60.000 do 800.000 dinara za pravna lica, a za preduzetnike ta kazna iznosi između 30.000 i 200.000 dinara.
U slučaju da dođe do nezgode, izazvane upravo time što vozilo nije imalo zimske gume, a što se tretira kao tehnički neispravno vozilo, kazne su još i veće.
Tako u slučaju nezgode u kojoj nema povređenih i došlo je do manje materijalne štete, vozač koji je kriv moraće da plati između 20.000 i 40.000 dinara, ili da odluži kaznu od 45 dana zatvora.
Naime, najmanje svaka četvrta saobraćajna nesreća, sa lakšim ili težim povredama, tokom jeseni i zime, prouzrokovana je klizavim i zaleđenim putevima. Kao uzrok navodi se i neadekvatna zimska oprema.
Vožnja sa letnjim gumama je u hladnim uslovima veoma rizična, jer će trag kočenja biti duplo duži nego sa zimskim.
Ono što karakteriše većinu zimskih guma je da imaju jedinstvene performanse koje smanjuju rizik od snega, leda i niskih temperature na putu, a ujedno omogućavaju vozaču bolju kontrolu za volanom.
Pravilo "četiri milimetra"
- Kada zaustavimo vozilo i pregledamo gume mi prvo gledamo oznaku na pneumaticima. Ako je oznaka za zimsku gumu onda odokativno gledamo dubinu šare na pneumaticima koja ne sme biti manja od 4 milimetra. Ako posumnjamo da je manja i da je guma dotrajala, vozilo šaljemo na vanredni tehnički pregled na proveru - kažu u saobraćajnoj policiji.
Oznaka za zimsku gumu je "M+S" (mud and snow) što znači da su takvi pneumatici predodređeni za vožnju po blatu i čvrstom ili otopljenom snegu.
Kako sa univerzalnim gumama
S druge strane, nije malo ni vozača koji koriste univerzalne gume i leti i zimi, što bi se reklo, i “po suncu i po kiši i po snegu”.
Ni takvim vozačima ne preti kazna ako univerzalne gume imaju propisanu šaru minimalne debljine od četiri centimetara.
- I kod univerzalnih guma gledamo prvo oznaku pa dubinu šare i ako nam je nešto sumnjivo šaljemo vozilo na vanredni tehnički pregled - ponavljaju u saobraćajnoj policiji.
Univerzalna oznaka za univerzalnu gumu je "All-season", ali to ne mora da znači da se radi o baš tom pneumatiku, upozoravaju vulkanizeri.
- Pored natpisa "All-season" ključna oznaka na univerzalnoj gumi je planina sa pahuljicom - kažu u jednoj vulkanizerskoj radnji.