Iako su kazne drakonske, brojke kao da se ne smanjuju.
Od početka godine na srpskim putevima stradalo je 300 ljudi, a od početka leta 130. Alkohol je jedan od najčešćih uzročnika saobraćajnih nesreća i stoga, tvrde nadležni, policija pojačava kontrolu alko-testovima, dodajući da bi neslavnu statistiku trebalo da popravi otvaranje puta Obrenovac-Čačak.
Stručnjaci kažu da bi drastičnije kazne, obrazovanje od malih nogu, ali i izveštavanje medija mogli da pomognu da nesavesnih vozača bude što manje.
Velika brzina i vožnja pod dejstvom alkohola uzrok su stravične nesreće kod Ljiga u kojoj je život izgubilo četvoro mladih. Tog dana na istom putu stradala je još jedna osoba.
Sa ciljem da se broj žrtava, naročito u letnjim mesecima, smanji nadležni su preduzeli brojne mere.
U ovom trenutku mi smo oko brojke 120, a naša procena je da će tu biti između 170 i 180 žrtva, što je prosek poslednjih deset godina. Ljudski faktor je primaran uzrok saobraćajnih nesreća, a razlozi su višestruki, posebno kada se vozi pod dejstvom alkohola. Gotovo da zakon ne može biti rigorozniji, zato što smo mi vezani za zakon o prekršajima. Po njemu, maksimalna kazna zatvora je 60 dana, plus novčana kazna od 120 do 140 hiljada dinara – rekao je direktor policije Vladimir Rebić.
Pojedini stručnjaci za saobraćaj ističu da sve one kazne koje su vezane za suspendovanje vozačke dozvole na određeno vreme ili trajno uvek daju efekte.
- Ako biste uveli da za bahato parkiranje dva dana ne smete da upravljate vozilom, mislite li da bi ljudi pogrešno parkirali? Ako biste uveli za prekoračenje brzine zabranu upravljanja vozila od 15 dana, mislite li da bi neko prekoračio brzinu? To bi dalo efekta - kaže Milan Vujanić sa Saobraćajnog fakulteta, dodajući da ipak značajniju ulogu ima obrazovanje, kako u školama, tako i putem medija. On ističe da se u Japanu, najbezbednijoj zemlji na svetu, vode principom „što više krvi na ekranima, manje na ulicama“.
- Ako se desi neka strašna nesreća, Japanci baš te slike koje su iritirajuće i uznemirujuće pruže publici. Time dokazuju da su mediji jedan od najznačajnijih načina za postizanje bezbednosti u saobraćaju.
Nesreća kod Ljiga, nažalost, samo je jedan od brojnih primera u kojoj su nesavesni vozači, ne strahujući za sopstveni, oduzeli tuđe živote. I pored pooštrenih kazni za nasilnu vožnju i upravljanje pod alkoholom, policija svakog meseca otkrije najmanje 150 ljudi koji voze u takvom stanju.
Dovoljno govori podatak da su samo u julu na srpskim putevima stradale 63 osobe.