Radovi na putevima, vikendaši koji idu ka izletištima ili se iz njih vraćaju, kao i opterećene granice putnicima koji iz Srbije kreću na letovanje, i onima koji u našu zemlju dolaze na odmor - ovo su samo neki od faktora koji će uticati na pojačan intenzitet saobraćaja u narednim danima i nedeljama.
Pojačan intenzitet saobraćaja na autoputevima očekuju i u JP "Putevi Srbije", te na vreme apeluju na sve učesnike da poštuju ograničenje brzine, da budu posebno oprezni prilikom vožnje i prilagode brzinu kretanja uslovima na putu.
Priznanice na naplatnim stanicama pišu ručno ako je gužva
Pojačan saobraćaj očekuje se na deonici od Doljevca do Preševa, gde će u cilju sprečavanja stvaranja većih zastoja na naplati putarine, kada su čekanja duža od 15 minuta, biti organizovana ručna naplata putarine u maksimalnim vremenskim intervalima od jednog do dva časa dnevno, javljaju iz "Puteva".
Naplata putarine u ručnom režimu vrši se u slučajevima prekida u snabdevanju električnom energijom, tehničkog kvara na sistemu za naplatu putarine i u slučajevima pojačanog intenziteta saobraćaja, radi ubrzanja prolaska vozila kroz naplatne stanice, jer se na taj način obezbeđuje dodatan prolaz vozila, navode iz "Puteva".
Veća cena putarine
Podsetimo, nedavno, tačnije 15. juna, počela je naplata putarine na deonici kroz Grdeličku klisuru. Tako će oni koji idu na more prolazeći ovom deonicom da bi došli, recimo, do GP Preševo, morati da izdvoje 250 dinara više nego ranije.
Subotičani koji planiraju da letuju u Grčkoj, i da do nje dođu preko Severne Makedonije, u jednom pravcu će za putarinu do Preševa morati da izdvoje 1.900 dinara. Za one koji kreću iz Beograda putarina će iznositi 1.340 dinara
RADOVI NA PUTEVIMA
Auto-put kod Šida
Kako objašnjavaju iz operativnog centra Auto-moto saveza Srbije (AMSS), zbog radova na nekoliko deonica na autoputu Beograd-Zagreb, u blizini Šida, vozila se na određenim potezima preusmeravaju sa jedne na drugu starnu autoputa. Iz tog razloga, zatvoreno je isključenje kod Adaševca, u smeru ka Šidu.
Ruma - Irig
Ono što će zanimati vozače koji iz Vojvodine idu ka Valjevu, Šapcu, Užicu, jeste da se izvode radovi na delu puta između Rume i Iriga, gde se saobraćaj obustavlja između 7 i 19 časova. Putnička vozila preusmeravaju se na alternativne gradske saobraćajnice, a kamioni ne mogu da prolaze kroz naselje, već preko mesta Putinici idu na stari Novosadski autoput.
Ibarska magistrala
Kada je u pitanju putovanje od Beograda ka Crnoj Gori, odnosno Ibarska magistrala, vozila se zadržavaju kod mesta Rušanj i Meljak, i to po petnaestak minuta, jer se zbog izvođenja radova vozila propuštaju naizmenično.
Takođe, na magistrali od Užica prema Zlatiboru, na potezu od Bele Zemlje do Sušice u toku su radovi na rekonstrukciji kolovoza na tri deonice. Saobraćaj ovde, na potezu manjem od deset kilometara, regulišu tri semafora i on se odvija samo jednom trakom. Radnim danima putnici zbog ovih radova izgube 10-15 minuta, ali vikendom i mnogo više. Kako se očekuje da će povećati broj putnika ka Crnoj Gori zbog turističke sezone, jasno je da će kolone između Užica i Zlatibora biti mnogo duže.
Beograd - Niš
Radova ima i na autoputu Beograd - Niš, kažu iz AMSS-a, i to u smeru ka Nišu. Konkretno, saobraćaj je obustavljen na petlji Paraćin, zbog čega su zatvorena isključenja Zaječar i Paraćin.
Saobraćaj iz pravca Niša ka Beogradu biće preusmeren preko postojećih službenih prolaza na dvosmerno odvijanje u pravcu Beograd – Niš, u dužini od 4,2 kilometra.
Nadvožnjak u Kraljevu rekonstruišu 475 umesto 75 dana
Rekonstrukcija nadvožnjaka, koji je jedini izlaz iz Kraljeva ka Ibarskoj magistrali, i preko kojeg dnevno prođe 10.000 vozila, traje još od aprila 2018. godine. Iako iz "Puteva Srbije" najavljuju da će on biti pušten u saobraćaj polovinom jula, slike sa gradilišta pokazuju sasvim suprotno.
- Radovi su produženi zbog nepredviđenih i obimnijih oštećenja koja nisu mogla biti predviđena projektom sanacije, kao i nepovoljnih vremenskih uslova. Sva oštećenja koja budu nastala na saobraćajnicama kojima je vođen saobraćaj tokom radova biće sanirana - poručili su iz "Puteva".
Svakodnevni saobraćajni kolaps na raskrsnici ispred nadvožnjaka i kilometarske kolone u samo jednoj mogućoj ulici na izlazu iz Kraljeva, slika je koja traje već godinu i četiri meseca.
I već prvog dana izmenjenog saobraćaja došlo je do očekivanog kolapsa u saobraćaju. Kamioni i šleperi kojima je bio zabranjen saobraćaj kroz Kraljevo, sada moraju da koriste Ulicu Vojvode Stepe, jer je to jedini izlaz ka Ibarskoj magistrali.
Dakle, na more u Crnu Goru preko Kraljeva - samo noću.
GRANICE
Mađarska
Da bi putnici izbegli najfrekventniji GP sa Mađarskom - Horgoš - iz Auto-moto saveza Srbije (AMSS) preporučuju korišćenje manjih prelaza poput Bajmoka, Đale, Bačkih Vinograda i Horgoša II, koji su otvoreni od 7 do 19 sati, kao i Kelebije i Bačkog Brega koji rade 24 sata.
Prema nezvaničnim informacijama, osim što je putnika znatno više u ovom periodu, mađarski carinici rade sporo zbog procedure koje nalaže EU i navodnog tihog štrajka, što može odužiti vaše putovanje.
Treba napomenuti, kada je Horgoš u pitanju, da kamionski saobraćaj ne jenjava. Dolazi do velikih začepljenja i ljudi čekaju po šest i više sati. Razlog zastoja kamiona je ista priča kao i sa putničkim saobraćajem na mađarskoj strani.
Ne mogu svi pasoši na svaki prelaz
Važno je napomenuti da, recimo, prelaz Bački Vinogradi mogu da pređu samo osobe sa srpskim, mađarskim i EU pasošem, švajcarskim, irskim, norveškim i islandskim. Ista situacija je i na Bajmoku, Đali i Horgošu II. To znači da putnici sa, recimo, kanadskim ili švedskim pasošem ne mogu ići na te prelaze. Svi koji imaju pasoše trećih zemalja, tu spadaju i Turci, moraju da koriste prelaze Horgoš i Kelebija.
Crna Gora ove sezone nije popularna?
Prilike na dva granična prelaza kod Prijepolja ukazuju da građani Srbije ne hrle masovno na odmor u Crnu Goru, makar u ovo doba godine. U poređenju sa početkom jula prošle i ranijih godina, na prelazima Jabuka i Gostun gužve su male.
- Čeka se u proseku 10-15 minuta, tokom noći ni toliko. Veće gužve po običaju očekujemo za vikend. Pojačani saobraćaj tek sledi, mada smo prošle godine još od 20. juna imali mnogo veće kolone nego sada. Da li turisti iz Srbije umesto Crne Gore biraju druge destinacije ili će na more u ovu zemlju kasnije, pokazaće vreme - nezvanično nam je rečeno na GP Jabuka.
Na Gostunu se u putničkom saobraćaju čeka u proseku oko pola sata što nije predugo zadržavanje s obzirom da tokom leta putnici ovde izgube po dva i po do tri sata. U teretnom saobraćaju nema gužve.
Ka BiH gužve samo petkom i nedeljom
Granični prelaz Kotroman prema BiH beleži frekventniji saobraćaj petkom popodne i nedeljom uveče. Petkom kolonu naprave vozila iz Srbije koja uglavnom putuju ka Trebinju ili crnogorskom primorju, ali iz putnici iz BiH koji žive i rade u Srbiji a vikednom putuju kući. Ostalim danima nema gužve, zadržavanja su najduže 30 minuta.
Gužve i u međuprostoru sa Bugarskom
Kako nam je rečeno u AMSS, kada su u pitanju oni koji putuju u Bugarsku, valjalo bi da imaju u vidu da se kolone stvaraju na GP Gradina. Zbog pojačane kontrole, imajući u vidu da je Bugarska deo Evropske unije, međuprostor dve zemlje postane krcat, toliko da se kolona "prelije" i na izlazu iz Srbije.
Treba imati na umu i da se od 1. jula kući vraćaju i turski državljani koji rade u državama EU i oni najviše koriste put preko Bugarske pa je zato i veći intenzitet saobraćaja kako na putevima kroz Srbiju tako i na samom graničnom prelazu i dalje kroz Bugarsku.
Kada je u pitanju granica sa Severnom Makedonijom, iz AMSS kažu da je saobraćaj pojačan i na ulazu i na izlazu iz naše zemlje, ali da je u pitanju blago povećanje frekventnosti saobraćaja, te da nema višesatnih zadržavanja.
Carinici i policija sa prelaza Preševo prošle godine su u udarnoj sezoni između 15. jula i 15. avgusta savetovali turistima, posebno onima sa malom decom, da za ulazak u Makedoniju koriste granični prelaz Prohor Pčinjski, gde su zadržavanja nešto kraća. Takođe prelaz Dojran (između Makedonije i Grčke) može biti dobra alternativa tokom jula i avgusta, kada su na Evzoniju veće gužve.
Makedonija i Grčka
Kritični dan za putovanje preko jeste Makedonije 2. avgust (ove godine je to petak i velika većina će ga spojiti sa vikendom) kada se tamo slavi veliki praznik Ilinden i veliki broj Makedonaca prolazi granicu ka Grčkoj. Drugi "problematičan" datum jeste 28. avgust kada je praznik Uspenje Presvete Bogorodice pa su i tada veće gužve na granicama.
Ukoliko je moguće, izbegnite dolazak na Evzoni u šest sati ujutru po srpskom vremenu ili sedam po grčkom jer je u to vreme je smena carinika i policajaca pa se na prelazu čeka oko pola sata, čak i ako nema gužve.
Kada je Grčka u pitanju dosadašnja praksa je pokazala da su najveće gužve uglavnom petkom i subotom na ulazu, a nedeljom i ponedeljkom na izlazu, ali takođe 1. i 15. u mesecu kada su smene turističkih agencija.
Iz operativnog centra AMSS-a ipak preporučuju putnicima, ukoliko ikako mogu svoj odmor da oprganizuju tako da do granice dođu tokom radnog dana, kako bi izbegli vikend gužve.
Takođe, napominju vozačima i da se blagovremeno informišu na njihovom sajtu, kao i da preko njihovih kamera uživo prate stanje na graničnim prelazima.
CRNE TAČKE
Budite oprezni i kada su u pitanju crne tačke. AMSS ima čak i mapu ovih mesta, a u pitanju su: petlja Ostružnica, most Gazela, put Beograd-Pančevo kod Krnjače. Zatim, Petka kod Lazarevca na Ibarskoj magistrali, Ćelije kod Lajkovca, Dudovica kod Ljiga, Međuvršje kod Ovčar Banje, i druga mesta. Među njima su i Mionica, Divci, i Brđani kod Gornjeg Milanovca, a zanimljivo je da se većina nalazi na Ibarskoj magistrali.
SAVETI
Osveženje u putu
Većina ljudi u svom vozilu koristi klima uređaj, kako u toku vožnje tako i dok se čeka na red na granici ali ne treba zaboraviti da razlika između spoljašnje temperature i one unutar vozila ne sme biti veća od sedam stepeni. Ukoliko su letnje temperature visoke savetuje se da vozači uzimaju dosta tečnosti i prave pauze na svakih 200 kilometara u trajanju od 15 do 30 minuta. Takođe, treba voditi računa da u kolima imate dovoljne zalihe vode, sokova i hrane, u slučaju da više sati morate da provedete u mestu zbog gužvi.
Sa decom na putovanje
Ako na put idete sa decom, dobro bi bilo da u vozilu postoji još jedna odrasla osoba koja će voditi računa o njima, jer bi za vozača to bilo opterećujuće. Ako satima budete zarobljeni na granici, trebalo bi zaokupirati pažnju dece nekom igračkom, a može poslužuti i mobilni telefon ili tablet da im se pusti da nešto gledaju ili da igraju igricu.
Ukoliko je to izvodljivo trebalo bi da jedu u isto vreme kada i kod kuće, jer će posle toga verovatno zaspati. Bilo bi dobro i pre granice praviti pauze kako bi se dete istrčalo ili poigralo napolju.