Saobraćajne gužve u špicevima u Beogradu posledica su povećanog broja automobila koji postojeća saobraćajna infrastruktura ne može da primi, podseća Vesić. Dok se ne krene u izgradnju metroa, grad će preduzeti pojedine mere kako bi se gužve što više smanjile.
Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić izjavio je da grad priprema strategiju kako bi se omogućilo da javni prevoz funkcioniše bez zastoja.
– Prva mera koja se već primenjuje od 1. decembra je zabrana dostave robe u maloprodajne objekte od 7 do 20 sati, jer smo tako oslobodili žute trake, zaustavne trake i tramvajske šine od vozila koja su se tu zaustavljala i tako pravila nered i haos u saobraćaju. Ovu meru poštuju najveći distributeri tako da smo juče ispisali manje od 50 prekršajnih naloga od 700 rešenja za dostavljanje robe, koliko ih je grad izdao. Tu i tamo nađemo nekog distributera, uglavnom iz unutrašnjosti, koji pokušava da izigra odluku, ali građani već mogu da vide da su ulice prohodnije zbog toga što nema dostavnih vozila – rekao je Vesić.
On je dodao da je sledeća mera, koja stupa na snagu tokom januara, napredna tehnologija koju grad već implementira, a koja će omogućiti da se potpuno eliminiše zaustavljanje bahatih vozača na pešačkim prelazima, žutim trakama – čuvena „četiri migavca”.
– O tome kako će izgledati ta vrsta kontrole obavestićemo javnost neposredno pred njeno uvođenje. Ono što mogu da obećam jeste da će građani biti zadovoljni i da više niko neće trpeti teror bahatih vozača koji zauzimaju ulice i trotoare, parkiraju gde i kako ko stigne. U Beogradu će se znati red i mirni građani će biti zaštićeni – poručio je zamenik gradonačelnika Beograda.
Kako je naveo, poslednji set mera za bolju prohodnost javnog prevoza utvrđuje se strategijom koja je upravo u izradi.
– U pripremi ove strategije učestvuju prevoznici, Saobraćajna policija i Komunalna milicija, sekretarijati za javni prevoz i saobraćaj, kao i saobraćajni stručnjaci. Ova strategija podrazumeva uvođenje novih žutih traka, od kojih će neke u toj funkciji biti 24 sata, a neke samo u špicevima. Takođe će biti omogućeno da pojedinim ulicama ide samo javni prevoz, po uzoru na Njujork, kao i pokrivanje svih žutih traka kamerama. Biće ubrzana i zamena semafora na preko 300 raskrsnica u gradu, semaforima koji će režim rada automatski prilagođavati gustini saobraćaja i na kojima će tramvaji imati prioritet. Strategija obuhvata tender za javno-privatno partnerstvo za rečni javni saobraćaj sa izgradnjom pristana, u toku je tender za javne bicikle, a planiramo i izgradnju 120 kilometara biciklističkih staza u naredne četiri godine – najavio je neke od mera Goran Vesić.
On je dodao da je sada jasno da su saobraćajne gužve u špicevima u Beogradu posledica povećanog broja automobila koji postojeća saobraćajna infrastruktura ne može da primi, a ne radova, kako su govorile neznalice.
– Ovo je treća godina kako se u Beogradu svakog meseca registruje oko četiri hiljade automobila, što je oko pedeset hiljada godišnje ili preko 150 hiljada za ove tri godine. U Beogradu na jednu porodicu već dolazi 1,7 automobila. To je posledica rasta životnog standarda. Zato završavamo obilaznicu oko Beograda, sledeće godine ubrzano radimo na unutrašnjoj obilaznici koja povezuje dva mosta, sadašnji Most na Adi i budući most na Adi Huji. Radimo novi most na mestu Starog savskog mosta, koji će rasteriti Brankov most i Gazelu, kao i dva tunela – jedan ispod starog dela grada, koji će povezati Savu i Dunav, i Topčiderski tunel. I naravno, naš najvažniji projekat je metro, čija izgradnja treba da počne do kraja sledeće godine. To je onaj metro koji je bivši gradonačelnik Beograda obećavao svake godine od 2008. do 2012. i nikada nije ništa uradio. Kada metro bude završen (za prve dve linije će trebati do sedam godina), oko 25 odsto sadašnjeg saobraćaja spustiće se ispod zemlje i naravno biće manjih gužvi. Beogradu je metro potreban, jer naš grad nezvanično ima već više od dva miliona stanovnika – istakao je Vesić.
On je posebno naglasio da nema nijednog glavnog grada u Evropi te veličine čiji je osnovni podstistem javnog saobraćaja autobuski podstistem. Svuda je to šinski podsistem, a autobuski služi samo za dopunu.
– Zato mi gradimo metro, širimo mrežu BG voza i planiramo širenje tramvajske mreže planom generalne regulicije šinskih sistema, koji je trenutno u izradi. Ove godine smo liniju BG voza produžili do Mladenovca, za nekoliko dana BG voz će biti produžen do Lazarevca i Barajeva, a u narednoj godini i do Pančeva. Ovo su sve vekovni infrastrukturni projekti koje Beograd najzad ostvaruje, a koji su decenijama stajali u fiokama i koje niko pre nas nije ni pokušao da realizuje – poručio je Goran Vesić.