AKTUELNO

Na kretanje cena otkupa automobila ove godine najviše utiče kombinacija ponude i potražnje, ali i širi ekonomski faktori. Kurs evra, opšte troškove održavanja i kamatne stope (kredit/leasing) kupcima diktiraju koliko mogu da plate, pa se to direktno preliva na cenu koju otkupljivači nude.

Kada automobilski saloni imaju stabilnije isporuke novih vozila, na tržištu polovnjaka raste ponuda i otkupne cene se blago spuštaju; obrnuto, kada su liste čekanja duge - otkupna cena automobila raste jer su polovnjaci traženiji.

Primetan je i pomak u preferencijama: mali benzinski motori sa niskom potrošnjom i proverena servisna istorija traže se više nego snažni dizeli sa većom kilometražom i skupim potrošnim delovima (DPF, dvomaseni zamajac). SUV/krosover segment i dalje drži pažnju, ali se kupci sve češće vraćaju kompaktnim hatchback i sedan modelima zbog nižih troškova registracije, guma i servisa. Posebnu ulogu imaju ekološki standardi (EURO 6/6d) i gradske “eko-zone”: vozila koja nesmetano ulaze u gradske centre sporije gube vrednost.

Konačno, transparentnost je valuta: automobili sa jednim vlasnikom, urednim servisnim knjižicama i realnom kilometražom dobijaju ponude iznad proseka, dok neregularna istorija i vizuelni propusti vuku cenu naniže.

Segmenti i starosne grupe: ko drži cenu, ko gubi

U segmentu 1–5 godina starosti najbolje prolaze gradski i kompaktni benzinski modeli sa 80–130 KS, automatskim menjačem nove generacije i bogatijom opremom (bezbednosni sistemi, LED svetla, multimedija). C-segment hatch/sedan sa proverenim motorima i dalje se traži, posebno ako je kilometraža ispod 120–150k i postoji pun set ključeva i računa. U starijoj starosnoj grupi, 6–10 godina, ključni su stanje karoserije, redovno održavanje i nedavni veliki servis (remen/pumpa vode).

Dizel vozila sa urednim DPF-om i zapisima o servisima drže cenu, ali sve zavisi od navika eksploatacije; gradska vožnja bez dužih relacija često znači probleme i nižu otkupnu cenu.

SUV/krosoveri sa realnom istorijom i pogonom koji nije zlorabljen (bez tereta/van puta) obično imaju manji pad vrednosti od velikih limuzina. Kod EV i hibrida slika je nijansirana: hibridi sa umerenim baterijskim degradacijama su traženi, dok čisti EV mogu varirati u ceni u zavisnosti od zdravlja baterije, garantnih uslova i brzine punjenja.

Premium brendovi sa skupljim održavanjem brže gube vrednost posle isteka garancije, osim ako je automobil perfektno održavan i ima retku kombinaciju opreme. Zaključak: segment + starost + istorija održavanja čine tri stuba vrednosti u otkupu.

Sezonalnost i taktika: kada prodati da dobijete više

Tržište polovnjaka ima prepoznatljive sezonske talase. Proleće i rani letnji meseci često znače jaču potražnju, jer ljudi planiraju putovanja i žele pouzdan auto, pa otkupne cene umeju da budu čvršće. Kraj godine i period praznika zna da smiri tržište, dok posle praznika dolazi kratak talas potražnje zbog potreba prevoza i vraćanja u rutinu. Ako automobil ima sveže plaćenu registraciju i nedavno urađen servis, to je argument više – kupac dobija manje inicijalnih troškova, a vi jači pregovarački položaj.

Isplati se uložiti malo u detailing (pranje, poliranje, unutrašnje čišćenje) i male limarske/kosmetičke korekcije: sitna ulaganja od 50–150 € često povećaju otkupnu ponudu više od uloženog. Dobra praksa je da pripremite komplet dokumentacije (saobraćajna, servisna knjižica, računi, tehnički) i kvalitetne fotografije pre slanja upita; ozbiljni otkupljivači brže i višom cenom reaguju na uredno prezentovane automobile. Ako možete da birate, plasirajte auto u periodu kada je konkurencija manja (npr. pre vrhunca godišnjih odmora) i targetirajte gradove/regione gde se vaš model više traži. Fleksibilnost oko termina pregleda i spremnost da odmah zaključite prodaju može da donese bonus u ceni.

Kako pregovarati sa otkupljivačem ove godine (i ne izgubiti novac)

Pravilo broj jedan: dođite pripremljeni. Uradite brzu samoprocenu – pregledajte oglasne portale, uporedite transakcione cene (ne samo tražene) i izračunajte realan raspon. Ako ste skoro uradili veliki servis ili imate nove gume, istaknite to i priložite račune. Zatražite ponudu od 2–3 otkupljivača i naglasite da prodajete bez zamene, uz isplatu odmah i overu istog dana – to smanjuje rizik kupcu i često podiže ponudu. Budite iskreni o manama: otkupljivač će ih ionako primetiti, a transparentnost gradi poverenje i može zadržati ponudu blizu maksimuma. Ne oslanjajte se na oglasnu “snovi cenu” – ciljajte sredinu realnog raspona i ostavite prostor za pregovor od 2–5%.

Ne zaboravite na drugi ključ, originalnu opremu (ratkapne, navigaciona kartica, mreže prtljažnika), servisnu knjižicu i VIN izveštaj – to su dokazi vrednosti. Ako se nudi avans ili odlaganje isplate, budite oprezni: standard su ugovor + overa + isplata na licu mesta. Za kraj, zapišite uslove: rok važenja ponude, da li cena uključuje prepis/posredne troškove i šta se dešava ako se otkrije skrivena mana. Dobra priprema i čiste papire pretvaraju pregovor u brzu i fer transakciju.

Jedan od sajtova koji nudi najbolju cenu za se izdvaja a to je sajt otkup-automobila.com pozovite ih za besplatnu procenu vašeg vozila.

Autor: A.A.